Afgelopen weekend werd in Sint-Niklaas de tweede Red De Oldtimer-actie gehouden. Daarmee vragen de organisatoren om aandacht voor het lot van de oldtimer. Het werd de grootste oldtimerhappening ooit in ons land.
De grootste oldtimerhappening ooit in ons land
Organisator Jens Anno telde zo’n 3.200 oldtimers die afkomstig waren uit alle hoeken van het land. Dat is drie maal zo veel als het grootste oldtimertreffen van ons land, in Wervik, lokt. De massale mobilisering is een signaal. De liefhebbers en eigenaars van oude voertuigen hekelen de Lage-emissie-regelgeving die in Vlaanderen in de toekomst in almaar meer steden van toepassing kan zijn. De actievoerders ‘vragen de overheid om oldtimers vanaf de leeftijd van dertig jaar een vrije en kosteloze toegang toe te staan in alle lage-emissiezones in Vlaanderen’. Door het beperkte aantal kilometers dat met dergelijke auto’s wordt afgelegd, hebben ze geen invloed op de luchtkwaliteit.
Uitzondering voor oldtimers in lage-emissiezone
In Europa kennen de meeste lage-emissiezones een uitzonderingsregel voor bestuurders van klassieke voertuigen. In Antwerpen is een toegang alleen mogelijk tegen betaling en kwalificeren alleen auto’s van veertig jaar of ouder voor een verlaagd tarief. Brussel staat oldtimers op een O-nummerplaat (met beperkingen dus) wel toe, maar alleen als ze meer dan 30 jaar oud zijn. Momenteel wordt in ons land de oldtimerleeftijd gradueel opgetrokken van 25 naar 30 jaar. Er zijn dus ook voertuigen met een O-plaat die nog geen 30 jaar oud zijn. Wanneer een auto in België oldtimer is, lees je hier.