De lage-emissiezones, voor het eerst ingevoerd in Antwerpen drie jaar geleden, blijven voor wrevel zorgen. Onder meer bij de Belgische oldtimerliefhebbers. Die eisen immers een uitzonderingsmaatregel voor oude voertuigen, zoals in heel wat Europese lage-emissiezones en Brussel van toepassing is.
Red De Oldtimer
Een aantal liefhebbers richtte al de actiegroep ‘red de oldtimer’ op. Met een protestrit werd eerder al in verschillende provincies aandacht gevraagd voor de problematiek. Dit weekend, op 21 september, volgt er een tweede protestrit naar Sint-Niklaas. “Een positieve actie om aandacht te vragen voor het lot van de oldtimer”, noemt organisator Jens Anno het. En hij verwacht, wanneer het weer meevalt (en zo ziet het er wel naar uit), een recordopkomst. “We mikken op een volle parking, dat zijn 2.000 auto’s”. In onder meer Limburg en West-Vlaanderen zijn er lokale verzamelpunten, waarna een karavaan richting Waasland trekt.
Geen werkelijke invloed op de luchtkwaliteit
De organisatie klaagt een “absurde situatie aan waarin inwoners van een stad hun hobbyvoertuig niet meer kunnen gebruiken”, of ze op z’n minst abnormaal belast worden.
Een Belgische oldtimer legt jaarlijks gemiddeld niet meer dan 1.500km af. Door de beperkte hoeveelheid kilometers die ze afleggen hebben klassiekers dan ook “geen werkelijke invloed op de luchtkwaliteit”. Red De Oldtimer wil dat oldtimers van meer dan 30 jaar op een O-nummerplaat vrij toegang krijgen tot LEZ-zones.