Op 1 januari wordt de Genste binnenstad een nieuwe lage-emissiezone. En tegelijkertijd worden ook de toegangsvoorwaarden voor Brussel en Antwerpen verstrengd. Diesels met een euronorm 4 zijn dan niet meer welkom.
Gigantisch aantal
In tegenstelling tot de LEZ-voorwaarden die bij de invoering golden, zullen bij de verstrenging niet een beperkt aantal oudere voertuigen getroffen worden. In België zijn momenteel nog zo’n 800.000 dieselvoertuigen met een euronorm 4, veelal reeds voorzien van een partikelfilter, ingeschreven. Wellicht kent Wallonië een hogere concentratie van deze voertuigen dan Vlaanderen, waar gemiddeld jongere leasingwagens populairder zijn. Maar het gaat hoe dan ook om honderdduizenden getroffen auto’s. Vaak hebben de eigenaars van die voertuigen niets in de gaten.
Geen ‘oude’ auto’s
Auto’s met de binnenkort in LEZ-zones Verboven euronorm konden nieuw geleverd worden tot januari 2011 en in het geval van lichte vrachtwagens met een MTM tot 3,5 ton was dat zelfs tot januari 2012 het geval. Het gaat daarom in veel gevallen niet om auto’s die door hun gebruikers als oude voertuigen worden bestempeld. Het gaat veelal om voertuigen die niet eens de gemiddelde leeftijd van een auto in Europa (zo’n 11 jaar) hebben bereikt.
De gebruiker zal betalen
Terwijl de autosector zich verkneukelt op een gedwongen verjonging van het wagenpark, riskeert een onwetende bevolking een dure eco-rekening gepresenteerd te krijgen. De betrokken voertuigen hebben immers niet noodzakelijk veel kilometers op de teller (een auto uit 2010 heeft gemiddeld 120.000km op de teller), maar hun waarde op de occasiemarkt staat onder druk. Ze vervangen houdt gezien de nieuwe beperkingen haast zeker een financiële penalisering voor de gebruiker in.
Bovendien riskeren duizenden mensen in januari onwetend een LEZ-binnen te rijden en daarvoor met een bekeuring opgezadeld te worden. Die zijn niet mals. In Antwerpen is dat 150 euro voor een eerste, 250 euro voor een tweede en 350 euro voor een derde overtreding. In Brussel krijg je meteen 350 euro in de bus. De verwerking van die bekeuringen kan overigens 20 à 30 dagen duren. Wie vaak een LEZ-zone binnenrijdt, kan probleemloos meermaals beboet worden voor de eerste overschrijving in de bus valt.
Gele hesjes
Hoe de eigenaars van bijna een miljoen Belgische voertuigen zullen reageren wanneer blijkt dat ze vanaf januari in ten minste 3 steden niet meer welkom zijn, is nog afwachten. In Frankrijk was een te grote gretigheid van de overheid om z’n burgers te belasten en te reguleren de rechtstreekse aanleiding tot de gele-hesjes-beweging die talloze protestacties organiseerde en doorheen het ganse land camera’s en flitspalen saboteerde.