Volgens milieu-lobbygroep Greenpeace stoot de wereldwijde auto-industrie jaarlijks meer broeikasgassen uit dan de Europese Unie in z’n geheel. Dat staat in een manifest dat de groene jongens onthulden in de marge van het Autosalon van Frankfurt. De methodiek en rekenmethode waarop de organisatie z’n conclusies stoelt, zijn niet bekendgemaakt.
Greenpeace identificeert de vijf grootste vervuilers als de Volkswagen-Group, Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie, Toyota, General Motor en Hyundai-Kia, in die volgorde. De conclusie is op zich niet verrassend, gezien het om de grootste autoconstructeurs ter wereld gaat. Die bedrijven wakkeren volgens het bedrijf de klimaatproblematiek aan.
SUV’s zijn nachtmerrie voor het klimaat
In een verklaring hekelt Greenpeace de stijgende populariteit van de SUV. Ook in ons land is de verkoop van die koetswerkvorm in vijf jaar tijd verdubbeld. Dat die hoog op poten staande voertuigen minder zuinig (en bijgevolg minder CO2-efficiënt zijn), is algemeen bekend. De stijgende populariteit van SUVs en crossovers zorgde er samen met de dieselhetze (diesels stoten relatief gezien minder CO2 uit) dat nieuwe wagens voor het eerst in jaren weer meer CO2 uitstootten dan voorheen.
Over diesel spreekt Greenpeace niet. Het roept op tot een verbod op de verkoop van auto’s met een conventionele verbrandingsmotor vanaf 2028 en het port de autosector aan om zich te richten op de ontwikkeling en de verkoop van kleine, lichtere en elektrische auto’s.
Kleine auto’s worden te duur
Ironisch genoeg, schrappen heel wat merken hun inspanningen net in de kleinste voertuigcategorie. Door almaar strengere uitstoot- en veiligheidsnormen zijn het precies de kleinste auto’s die zichzelf uit de markt prijzen. Heel wat automerken stellen zichzelf daarom de vraag of ze nog in het kleinste marktsegment actief kunnen zijn.