Bentley neemt iconische Blower weer in productie

Vergroot foto
Door: BV 13-09-2019

Automerken proberen - vanzelfsprekend - zo veel mogelijk geld binnen te harken. Luxemerken proberen natuurlijk ook hun patrimonium te verzilveren. Een afdeling die restauraties doet - zoals Porsche, Land-Rover en Mercedes - loont. Maar je kan ook gewoon een oude auto opnieuw maken. Wanneer de klassieker miljoenen waard is, loont dat. Jaguar recycleerde zo enkele oude chassisnummers. Dat had als voordeel dat je meet die auto’s - als oldtimer weliswaar - meteen de baan op kon. Aston Martin toonde dan weer aan dat zelfs dat niet nodig was. Dat maakte al 25 stuks van de DB4 na en bouwt momenteel 28 exemplaren de iconische DB5 uit de James Bond-films (gadgets incluis) na. Ze kosten miljoenen en je kan er niet de openbare weg mee op. Dat lijkt niet te hinderen. Bentley bekeek het tot dusver, maar kondigt nu ook een Bentley ‘continuation’-reeks aan.

Meer kopieën dan originelen

Van de fameuze Bentley Blower, een racer die door een 4,5l met supercharger werd aangedreven, werden er in jaren twintig niet meer dan 4 originele exemplaren gebouwd. In oldtimermiddens wordt er wel eens smalend gedaan over die Bentley Blowers. Ze zijn zo iconisch dat ze vaak nagebouwd worden. Onder meer een bedrijf uit Argentinië maakt exemplaren die naar verluidt uitzonderlijk waarheidsgetrouw zijn.

Nog 12 Bentley Blower

Bentley zal zich nu zelf aan de Blower vergrijpen. De Britten gaan er nog 12 bij bouwen. Het merk heeft zelf nog één oorspronkelijk exemplaar in bezit. Die zal voor de gelegenheid helemaal ontmanteld worden, met de nieuwste apparatuur gescand worden en vervolgens opnieuw gemonteerd worden. Die kennis zal Bentley combineren met de nog aanwezige originele gereedschappen en mallen om de ‘continuations’ te assembleren. De oldtimerspecialisten in Crewe en de koetswerkbouwers van Mulliner gaan binnenkort aan de slag.

Getrouw

Elk van de nieuwe Blowers zal net als het origineel beroep doen op een viercilinder 16-klepsmotor met een aluminium carter, gietijzeren cilindervoeringen en een niet-afneembare gietijzeren cilinderkop. De supercharger wordt een exacte kopie van de Amherst Villiers MkIV Roots-blower die de 4.398ccc-centrale zo’n 245pk krachtig maakte. Het onderstel is een geperst stalen frame met een half-elliptische bladveerophanging en reproducties van de Bentley&Draper-dempers. Vertragen zal ook nog steeds met trommelremmen gebeuren. Daarvoor worden de 17,75” Bentley-Perrot mechanische remmen weer in productie genomen.

Bentley zegt dat het twee jaar nodig heeft om de 12 wagens te bouwen. Een prijs wordt niet gecommuniceerd, maar we kunnen je verklappen dat het ‘miljoenen’ is.

Geef commentaar
comments by Disqus