AI:Trail bewijst dat Audi fantasie heeft

Vergroot foto
Door: BV 11-09-2019

Audi heeft op de IAA in Frankfurt het doek van de AI:Trail quattro-concept getrokken. Dat is een futuristische off-roader die in de eerste plaats bedoeld is om bewonderende blikken te oogsten en aandacht te sprokkelen. Tegelijk wil de stijlafdeling van Audi er een hoop stilistische vondsten mee uittesten. Je zal, al dan niet in aangelengde vorm, kenmerken van deze AI:Trail terugzien op toekomstige modellen van het merk. Wij merkten in elk geval het uitvoerige gebruik van een nieuw lettertype voor AUDI (waarbij de A is vormgegeven als een omgekeerde V) op. Dat wordt op sommige plaatsen, zoals de kofferklep, zelfs gebruikt ter vervanging van de vier ringen. Zou Audi na Volkswagen broeden op een nieuw logo?

Zo groot als de Q3

De concept zelf dan - die is ruwweg zo groot als een Audi Q3. 4,15m lang, 2,15m breed en met een bodemvrijheid van 34cm. Dat laatste daar kan zo’n voor asfalt bestemde SUV alleen maar van dromen. En de AI:Trail is beslist niet alleen voor het asfalt bestemd. Hij heeft vier elektromotoren die elk een wiel aandrijven. 430pk en 1.000Nm sterk zijn. Met wielen die zo ver naar de hoeken zijn gedreven dat ze eigenlijk uit het koetswerk steken, zou je in principe de meest extreme hindernissen moeten aankunnen.

Snel is de AI:Trail ondanks al dat EV-geweld niet. Z'n topsnelheid is afgetopt op 130km/u. Maar hij rijdt dan ook behoorlijk ver. Tussen 400 en 500km op asfalt en zo’n 250km op zwaar terrein. Als je geen zin hebt om als bestuurder veel te doen, hoeft dat ook niet. De auto heeft een zelfrijdende terreinfunctie. Je hebt dan meer tijd om buiten te kijken. Dat lukt overigens erg goed. Het koetswerk heeft bijna een helikoptervorm en maakt erg riant gebruik van glas. De ontwerpers deden er ook alles aan om het zicht te maximaliseren. Zo is het dashboard bijvoorbeeld erg minimalistisch. Het heeft zelfs geen instrumenten. Alle relevante data stuurt Audi naar het scherm dat je toch al op zak hebt - je smartphone.

Geef commentaar
comments by Disqus