Vorige week introduceerde Porsche z’n eerste geheel elektrische model - de Taycan. Een snelle, exclusieve en vanzelfsprekend peperdure vierdeurs die vanaf volgend jaar uitgeleverd wordt. Porsche wil er z’n transformatie naar elektrisch automerk mee inzetten. Mercedes dingt nu al naar de hand van diezelfde klant. Alleen moet die nog wat meer geduld oefenen. De Vision EQS is nog een concept car. Maar als hij eenmaal af is, over een jaar of drie, wordt hij net zo indrukwekkend als de Taycan.
Eenvoud siert
Terwijl heel wat automerken hun toevlucht zoeken tot almaar agressievere, scherpe lijnen, houdt Mercedes de zaken graag eenvoudig. De vlakken zijn vloeiend en er is geen barokke opeenstapeling van vormen. Z'n modernisme haalt de EQS uit z'n bolle daklijn, z’n unieke lichtsignatuur met bijzonder ver uitgewerkte verlichtingseenheden en proporties - een hoge schouderlijn bijvoorbeeld.
Vooral de verlichting verdient een tweede blik. De namaakgrille (een EV heeft die toch niet nodig) bevat bijvoorbeeld 188 individuele LEDs die een driedimensionaal effect creëren. Gek, maar niet zo gek als de achterkant. Daar zitten zo maar eventjes 229 individuele Mercedes-Sterren. Het gaat gelukkig niet allemaal om uiterlijk vertoon - er is ook aan het functionele aspect gewerkt. Zo maken de koplampen gebruik van holografische lensmodules. Daarmee kan je een bijna onbeperkt aantal lichtvariaties creëren. Belangrijk als je weet dat de klant zich de jongste tijd erg bereid toont om bij te betalen voor verlichtingssnufjes.
Luxueus interieur
Het interieurconcept, dat we reeds eerder te zien kregen, puurt z'n inspiratie uit de wereld van de luxejachten. De motorkap loopt in één vloeiende beweging - louter onderbroken door het glas van de voorruit - over in het dashboard. Wit en glanzend hout domineren de interieuraankleding. Daarin is nogal wat gerecycleerd materiaal verwerkt. De microvezel dakhemel dobberde bijvoorbeeld ooit als plasticberg op de oceaan.
Tot 700km ver
Onder de vloer van de Vision EQS zit een 100kWh dikke accu die elektromotoren bij beide assen voedt. De kracht kan voor optimale prestaties per wiel geregeld worden. Z’n 470pk en 760Nm zal daarom niet alleen garant staan voor snelle acceleratietijden - naar 100 in 4,5 tellen belooft Mercedes -, maar ook voor een uitstekende dynamiek. De topsnelheid bedraagt meer dan 200km/u. Een volle accu moet volgens de WLTP-normen ook nog eens een rijbereik van 700km opleveren. De concept laadt z'n batterij ook tot 80 procent in minder dan 20 minuten, in de veronderstelling dat je een oplader van 350kW gebruikt.
Laat het stuur los op de snelweg
Opvallend: Mercedes claimt net als heel wat andere merken géén volledig zelfrijdende functies meer voor de concept car. Niveau 3, dat is waar de Duitsers het over hebben. Daarmee kan een auto' z'n plan trekken op de snelweg. De EQS beschikt wel over een modulair sensorsysteem en krijgt draadloos updates, dus als het ooit lukt om zelfrijdende auto’s te bouwen, dan kan hij (misschien) opgewaardeerd worden.