BMW M gaat geen snelle breaks meer bouwen. De nadruk zal meer liggen op snelle SUVs. Die breaks vinden we immers in Europa wel leuk, maar de rest van de wereld loopt er niet storm voor. SUVs, ja dat is een ander verhaal. Maar geen nood - Alpina neemt de nieuwe 3-Serie Touring wel onder handen. En dat is bijna net zo goed als een M3.
Alpina B3 Touring
Alpina herwerkt de 3-liter zes-in-lijn uit München door onder meer de laaddruk te optimaliseren, grondig aan de software te prutsen en een beter koelsysteem te installeren. Uiteindelijk stuur de tuner met constructeursstatus 462pk en 700Nm door de achttrapsautomaat naar de standaard vierwielaandrijving. Daarin zit tussen de achterwielen ook een slim differentieel dat ervoor zorgt dat je in de bochten en bij dynamisch rijden kan profiteren van een maximale tractie.
Natuurlijk moeten ook Alpina’s ingeschreven worden, wat betekent dat de klant onvermijdelijk de rekening voor een exhorbitante CO2-uitstoot gepresenteerd zou krijgen. En ook daar werd aan gewerkt. Met een geavanceerde uitlaatgasbehandeling werden de emissiewaarden onder controle gehouden. Volgens de nieuwe WLTP-meetmethode verbruikt de B3 Touing niet meer dan 11,1l/100km en stoot hij 252g/CO2/km uit.
Zo hoort dat
Zoals dat bij Alpina hoort, wordt het uiterlijk discreet (zonder stickers) of iets minder discreet (met stickers) onder handen genomen. Klanten kunnen voortaan niet alleen het klassieke 20-spaaks (en 20”) Alpina-wiel selecteren, maar ook een nieuwe 19-duims velg met 5x4 spaken.
Meer dan 300km/u
Leuk allemaal, maar we willen natuurlijk vooral weten hoe snel de B3 Touring nu precies is. Wel, helaas lijken de Duitsers de acceleratietijd nog niet afgeklokt te hebben. Maar dat de topsnelheid ‘meer dan 300km/u’ bedraagt, beloven ze nu al. Wie mist nu een M3 Touring?