Wanneer stijl en smaak evolueert, veranderen de logo’s van bedrijven vaak mee. Volkswagen hanteerde de jongste jaren een logo met een uitgesproken 3D-vormgeving. Echt modieus was dat niet meer. Tegenwoordig is een eenvoudiger, vlakker design meer in de mode. Het nieuwe logo van VW speelt daarop in. Tegelijk doet het denken aan VW-logo’s uit het verleden. Het voornaamste verschil daarmee? De onderzijde van de W loopt niet meer tot in de cirkel.
De essentie
Volkswagen zelf stipt aan het nieuwe, tweedimensionale ontwerp van het logo ‘is terruggebracht tot essentiële elementen’. Het eenvoudige uiterlijk verhult hoe complex het ontwerp van een nieuw logo wel is. VW zegt dat er zo maar eventjes 19 interne teams en 17 externe agentschappen bij betrokken waren.
Halverwege volgend jaar moet het logo, waar ook nieuwe kleuren bijhoren, overal te zien zijn. Dat is een flinke klus. Wereldwijd moeten er zo’n 70.000 uithangborden voor vervangen worden. Het bedrijf heeft al zo’n 10.000 dealers en servicecentra en is 154 verschillende landen actief.
Eerst op VW ID.3
De eerste auto met het nieuwe logo is inmiddels ook voorgesteld. Je vindt het op de elektrische VW ID.3.