Officieel: dit is de VW ID.3!

Bekijk 41 foto's
Door: BV 09-09-2019

Heel wat merken sturen hun kat naar het Autosalon van Frankfurt. Maar de Duitse merken zijn op post. Volkswagen pakt er uit met de ID.3 - de eerste auto van het bedrijf onder het elektrische ID-label. Als het van merk afhangt, wordt dit de Golf van de toekomst. Het belangrijkste model sinds de (originele) Kever, wordt er hoogdravend gezegd. Misschien is het niet eens overdreven.

Tot 550km rijbereik

Dat de ID.3 gebaseerd is op de MEB-structuur - een modulair platform waarop over enkele jaren misschien wel tientallen EV’s gestoeld zullen zijn, wisten we al. VW zal uiteindelijk drie accugroottes aanbieden. De instapper moet het stellen met 45kWh, maar haalt daar volgens de Duitsers toch al 330km rijbereik uit. Een tussenversie krijgt 58kWh in de vloer en rijdt 420km en de topversie moet 550km ver geraken dankzij een 77kWh grote accu. Het vermogen wordt geleverd door een 201pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft.

Hoe snel de ID.3 kan laden, hangt af van de versie. De instapper gulpt niet meer dan 50kW weg, maar kan optioneel voorzien worden van een 100kW lader. Die is dan weer standaard op de 58kWh-middenmotor, terwijl de grootste accu steeds aan 125kW stroom kan ontvangen. VW becijferde dat een laadbeurt van 30 minuten (bij 100kW) voldoende is voor een rijbereik van 250km.

Zo groot als een Golf

Het formaat van deze elektrische hatchback is vergelijkbaar met dat van een Golf, maar in de koffer zal omwille van de vloer wat minder passen. 380l is een degelijk formaat voor een compacte gezinswagen, maar de meeste conventioneel aangedreven middenklassers scoren (wat) beter. Waar de ID.3 echter wel uitblinkt, is op vlak van interieurruimte. Dat heeft de nieuwe auto aan z’n uitzonderlijk lange wielbasis te danken. Tussen beide assen zit 2,76m. Dat is dik 14cm meer dan bij de Golf die onvermijdelijk als ijkpunt wordt gebruikt.

Modern binnen- en buiten

De ID.3 meet, als diezelfde Golf nog steeds als baken wordt gebruikt, een merkbaar hipper uiterlijk aan. Het is aërodynamisch flink geoptimaliseerd en omvat als de klant dat wil contrasterende panelen en een zwart dak en kofferklep.

Aan de binnenkant krijgt de ID.3 een nieuw 10” aanraakscherm naast een kleiner digitaal dashboard. Ook Volkswagen zal daarvoor over-the-air updates aanbieden. Alle bedieningselementen zijn, op die voor de elektrische ruitbediening na, vervangen door aanraakgevoelige knopjes. Die op het stuurwiel incluis.

1st

Over de exacte specificaties van de ID.3 wil VW nog niet meer kwijt. Wie hier prestaties dacht te lezen, moeten we teleurstellen. Maar de Duitsers willen wel de uitrusting van de lanceeredities aan de grote klok hangen. Die beschikken allemaal over het 58kWh-accupakket en krijgen een navigatiesysteem, DAB+, zetel- en stuurwielverwarming, extra armleuningen vooraan, een oplaadkabel voor snelladen en 18-duims lichtmetalen velgen. Geïnteresseerde klanten konden zich de afgelopen maanden een plaats ‘kopen’ (voor een beperkt voorschot) op de wachtrij. Meer dan 30.000 mensen deden dat.

Eind dit jaar wil VW de ID.3 in productie hebben. De eerste exemplaren worden begin 2020 aan klanten geleverd.

Geef commentaar
comments by Disqus