Eerder deze week trok Porsche alle aandacht naar zich toe. De lancering van de nieuwe Taycan was voor het sportwagenmerk zonder twijfel het belangrijkste evenement uit deze eeuw. En misschien wel uit z’n geschiedenis. De sportwagen staat immers voor een radicale verandering. Daar is iedereen van overtuigd. De wurggreep van CO2-regelgeving wordt door sportieve, krachtige auto’s nog sterker, dwingender gevoeld dan bij compacte, functionele auto’s die evenmin immuun zijn.
Meteen succesvol
Elektrische auto’s lijken altijd enthousiast onthaald te worden. De Porsche Taycan is op dat vlak geen uitzondering. In Stuttgart is men dan ook hoopvol dat de weg naar een duurzame verandering is ingezet. Een constructeur als dit heeft op termijn weinig andere mogelijkheden. Het moet z’n klanten overtuigen dat een auto zonder verbrandingsmotor, zonder auditieve gewaarwording, nog steeds een volwaardig product van het merk kan zijn.
De eerste 30.000 exemplaren, een volledige jaarproductie, vloog de deur uit. Maar een jubelstemming meet Porsche zich niet aan. Het zag het effect al bij de lancering van andere elektrische auto’s. Veel orders bij de lancering, van iedereen die echt op zit te wachten, en vervolgens een lauwe ontvangst. Het Tesla Model 3-effect, zeg maar. Lange rijen mensen en een nooit eerder gezien aantal reservaties kreeg dat model op de eerste dag, maar inmiddels raken de fabrieken nauwelijks aan de kritische volumes die nodig zijn voor rendabiliteit.
Wat wordt de volgende elektrische Porsche?
Toch kijkt Porsche vooruit. CEO Oliver Blume zei dat inmiddels al zo’n 60 procent van alle in Europa verkochte Panameras voorzien zijn van een plug-in-hybride aandrijflijn. “En” zo, zegt hij, “in 2020 denken we dat één nieuwe Porsche op twee een elektromotor aan boord heeft”. Het gaat dan, voor alle duidelijkheid, weer haast uitsluitend om stekkerhybrides.
Porsche verwacht (hoopt?) dat 2020 een kantelmoment wordt voor de EV. En als dat gebeurt, is het bedrijf er klaar voor. De Taycan loopt van de band in een grondig gemoderniseerde vestiging in Zuffenhausen, waar ook het 718-gamma (de Boxster en Cayman) worden geproduceerd. Van die twee versies wordt inmiddels het concept van de volgende generatie uitgewerkt. Over ten laatste 12 maanden worden dat concept ‘vastgeklikt’. Die twaalf maanden zal het merk de markt met argusogen volgen. Evolueert ze zoals verhoopt, dan krijgen de opvolgers van de tweezits-sportwagens ook een EV-variant naast de conventioneel aangedreven versies met benzinemotor.