Het is vanzelfsprekend nooit een goed idee om kinderen in de auto achter te laten. Afgelopen zomer maakte echter duidelijk dat het in een broeierig hete auto nefast kan zijn. Dit jaar lieten weer meer kinderen het leven, niet zelden omdat ze door hun ouders eenvoudigweg vergeten waren. Volgens twee koepelorganisaties van autoconstructeurs gaat het sinds 1998 gemiddeld om 50 kinderen per jaar. De technologie is inmiddels echter voldoende ver gevorderd om een oplossing te kunnen bieden. Een erg grote groep automakers verbindt zich er nu vrijwillig toe om ervoor te zorgen dat ten laatste eind 2024 nagenoeg alle nieuwe auto’s voorzien zijn van een functie die het onmogelijk moet maken om je nageslacht in de auto te vergeten.
Meer dan 20 automerken
Onder meer Alfa Romeo, de Amerikaanse tak van Honda, Audi, BMW, Fiat Chrysler, Ford, GM, Hyundai, Jaguar Land Rover, Kia, Maseratie, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Porsche, Subaru, Toyota, Volkswagen en Volvo bereikten daarover een akkoord.
Eén doel, veel oplossingen
Hoe de automerken een detectiesysteem vorm geven staat ze vrij. Er is echter een algemene consensus dat die voor de meeste modellen weinig tot geen extra kosten met zich meebrengt. Vaak kan het met bestaande sensoren en vergt het louter nieuwe software. Wanneer een auto bij het openen ook registreert dat de achterportieren worden geopend, is het nog slechts een kleine ingreep om bij het afsluiten na te kijken of dat weer gebeurt en desgevallend een signaal te geven, om maar één voorbeeld aan te halen. De sector heeft niet gewacht op een wettelijke verplichting om zich te engageren.