Mooi, schattig, retro. De concept voor de Honda e, een elektrische stadsrakker, kon eigenlijk alleen maar op lof rekenen. Maar, zo hoor je dan snel… “tegen dat hij in de toonzaal staat, schiet er van dat design niet veel meer over”. Mis! Dit is de immers de productieversie van de Honda e. Hij lijkt als twee druppels water op de concept car.
220km tussen laadbeurten
Honda ontwikkelde een 35,5kWh batterijset die wat minder plaats inneemt dan de norm is. Het moest per slot van rekening in een compacte auto passen. Z’n autonomie is niet vergelijkbaar met die van EV’s die twee keer of meer opslagcapaciteit hebben - dat is logisch. De Japanners menen dat je er 220km ver mee geraakt. En dan je de accu weer naar 80% stuwen op een half uurtje tijd.
Het zijn de achterwielen die de bolle creatie aandrijven en je krijgt best wat pep onder het gaspedaal. Een sprintje naar 100km/u duurt maar een seconde of acht met de krachtigste motor. Je kan immers kiezen: 136 of 154pk en een trekkracht van 315Nm.
Futuristisch interieur
De spiegels zijn vervangen door camera’s en de deurgrepen zijn verzonken. Jaja, we hebben het nog steeds over de productieversie. En een groot breedbeeldscherm op de plaats van het dashboard (dat eigenlijk bestaat uit 5 kleinere schermen om het een beetje betaalbaar te houden)? Dat zijn er nu twee van 12,3” per stuk maar ja, het is er ook.
In vier Europese landen (Engeland, Duitsland, Frankrijk en Noorwegen), kan je de ‘e’ meteen reserveren. Een prijs is er nog niet, dus het is een beetje gek om doen, maar je kan er donder op zeggen dat tienduizenden mensen zich daardoor niet zullen laten tegenhouden.