Afgelopen maand augustus 2019 werden in ons land 47.936 nieuwe auto’s ingeschreven. Dat is 6.501 stuks of ei zo na 12% minder dan dezelfde maand in 2018. Over de eerste 8 maanden van dit jaar vertoont de markt een daling van 5,8%. Maar, zo zegt koepelorganisatie Febiac, daar kan je niet veel uit afleiden. In augustus 2018 werd de markt vervormt door de invoering van de WLTP-verbruikscyclus en dit jaar is er een soortgelijk effect omdat voertuigen die nog volgens de NEDC-cyclus gehomologeerd werden vanaf 1 september definitief niet meer voor de eerste keer ingeschreven kunnen worden.
Winners and losers
De top van de meest ingeschreven automerken liet zich in elk geval door elkaar schudden. Niet minder dan 8 merken (waaronder Renault, Citroën, Nissan, Jeep, Land Rover en Alfa Romeo) zagen hun volume met 35% of meer (tot wel 74%) teruglopen. In schril contraxt daarmee staan an weer merken die nog wat stock wegwerkten. Dacia, dat zich met een stijging van 74,2% zelfs in de top 5 werkt, bijvoorbeeld. Of Honda, dat weliswaar 117,76% steeg, maar nog steeds niet verder komt dan een weinig belangwekkende 21ste plaats. De volledige top 38 hebben we zoals steeds getweet en op onze Facebook-pagina gegooid.
Vrachtwagens en motorfietsen
Augustus was dan weer niet slecht voor de inschrijvingen van lichte vrachtvoertuigen: + 14,6% gingen die. De registraties van vrachtwagens tot 16 ton gingen echter 30,7% lager en ook die van meer dan 16 ton MTM doken ruim een derde omlaag. Maar alle drie de categorieën presteren over het ganse jaar gezien nog wel beter dan een jaar geleden.
Ondanks het overwegend goede weer, kon de motormarkt ook minder bekoren. Er werden net geen 5% minder motorfietsen en scooters ingeschreven dan een jaar geleden, maar de gecumuleerde cijfers voor dit jaar blijven er wel licht positief: + 1,7%.