Nog een week en Volkswagen laat z’n eerste model van de elektrische lijn ‘ID’ los. Om dat in de verf te zetten, jagen de Duitsers al een tijdje op records met de ID.R elektrische racer. Dat is een auto die volgens VW’s COO Ralf Brandstätter “toont dat elektrische auto’s als de ID.R gevestigde records kunnen breken en nieuwe benchmarks kunnen zetten”. En ook “dat de ID.R laat zien hoe emotioneel en opwindend de mobiliteit van de toekomst is”.
Records sprokkelen
De uithoudings- en afstandswedstrijden waarmee de verbrandinsmotor zowat en eeuw geleden zijn kunnen in de verf zette, zijn voorlopig nog niet aan die nieuwe e-mobiliteit besteed. Korte, intensieve sprintjes wel. Het record op de beroemde heuvelklim van Pikes Peak in Colorado had de ID.R als eerste op zak. De heuvelklim op Goodwood ook. En natuurlijk ook de fameuze Nürburgring-Nordschleife. Amerikanen en Europeanen waren dus al voldoende gepaaid. Maar ook de Chinezen, moeten in de e-auto’s van het merk gaan geloven.
Recordtijd
Piloot Romain Dumas, klom daarom nog eens aan boord. Ditmaal om de Tianmen Mountain Big Gate Road en zijn 99 haarspeldbochten te overwinnen. De tijd is binnen: 7 minuten en 38.585 seconden. Een record. Nogal wiedes, want er was nog geen officiële tijd. Land Rover deed er al eens een stunt, door een SUV de trappen op te sturen, maar dat deed de VW dan weer niet.
Het ziet er ook niet naar uit dat er snel uitdagers komen. De 10,906km lange route die ook nog eens 1,1km aan hoogte wint, moet niet alleen snel, maar ook uiterst precies gereden worden. Het asfalt is erg smal en er is geen ruimte voor fouten. De ID.R wordt aangedreven voor een 680pk sterke elektromotor.