Wat is cooler dan een Audi RS 6? Een Audi RS 6 Avant, natuurlijk. Of dan een Mercedes E 63 AMG? Wel, de break, uiteraard. De leukste M5? Een break. Maar het hoofd van BMW’s M-divisie, Markus Flasch, windt er geen doekjes om. BMW bouwt geen breaks met M-label meer. Snelle SUV’s zijn belangrijker.
SUV krijgt prioriteit
Flasch zelf verwoordt het een tikkeltje diplomatischer. “de X3 M en X4 M zullen de leegte van de M Touring-modellen opvullen”. In één adem voegde hij eraan toe dat hij besefte dat klanten in landen als Oostenrijk, Zwitserland of Duitsland die beslissing teleurstellend zullen vinden. “Maar we zijn een wereldwijd bedrijf”, voegde hij eraan toe. Met andere woorden: Europa heeft pech. SUV’s werken beter op andere werelddelen en krijgen prioriteit. Het is niet de eerste middelvinger van BMW naar z’n Europese klantenbasis.
Breaks met een M voor enkele cijfertjes, zoals de M550d, komen er nog wel, maar dat zijn geen volwaardige M-producten. Dat zijn versies die voornamelijk omwille van marketingdoeleinden met een 'M'-saus overgoten werden.
Is een snelle SUV wel een alternatief?
SUV’s zijn hipper dan breaks, maar ze bieden niet dezelfde praktische voordelen. De verhouding bruikbaar laadvolume is bijvoorbeeld lager dan bij een break. Officiële koffervolumecijfers zijn op dat vlak soms misleidend, omdat ze de volledige hoogte van het koffercompartiment weergeven. Klanten gebruiken dat omzeggens nooit. Feitelijk is de oppervlakte van het laadcompartiment een betere graadmeter. En daarin scoren breaks veel beter dan SUV’s. Bovendien hebben ze een laadvloerhoogte die ergonomischer is. Wie een snelle break echt kocht omwille van z'n praktische aspecten, zal in een SUV met andere woorden geen alternatief zien. Breaks zijn ook een betere basis voor dynamische modellen. Ze hebben een betere stroomlijn, minder massa en een lager zwaartepunt. Allemaal zaken die vanzelfsprekend in het voordeel van een sportieve auto werken.
Ook pure M's
Er is gelukkig ook nog goed nieuws voor wie BMW gewoon goed vond zoals het was. Flasch liet duidelijk verstaan dat het modellen - zoals de aanstormende nieuwe M3 - zal maken die alle technologische middelen zullen inzetten om zo snel en efficiënt mogelijk te zijn. Een automaat, vierwielaandrijving, slimme differentiëlen en zo meer… Maar, hij zei dat er ook nog steeds ‘pure’ modellen komen. Auto’s met achterwielaandrijving en een handgeschakelde versnellingsbak.