Intussen alweer bijna drie jaar geleden voerde Antwerpen als eerste Vlaamse stad lage-emissiezone in. Begin volgend jaar volgt Gent, een jaar later is het de beurt aan Willebroek en Mechelen. Die zones met uitstootbeperking zorgen voor veel controverse. Eén van de punten die het meeste wrevel wekt, is het oldtimerverbod. Koepelorganisatie BFOV, dat verschillende oldtimerclubs en niet minder dan 70.000 individuele leden dekt, noemt het oldtimerverbod een ‘disproportionele maatregel’. Oude auto’s hebben door de beperkte hoeveelheid kilometers die ze afleggen immers geen werkelijke invloed op de luchtkwaliteit. Concrete resultaten kon het BFOV nog niet voorleggen.
Red de oldtimer
Inmiddels startte een aantal liefhebbers zelf al de actiegroep ‘red de oldtimer’ op. Het doel: een uitzondering verkrijgen waarbij oldtimers ouder dan 30 jaar en ingeschreven op een O-nummerplaat zonder beperkingen toegelaten zijn in een lage-emissiezone, zoals dat ook in de LEZ in Brussel het geval is. Bij een eerste actie, verspreid over verschillende provincies kwamen ruim 2000 deelnemer opdagen. Een tweede grote ‘red de oldtimer’ actie plant organisator Jens Anno op 21 september in Sint-Niklaas. Net als in het verleden moet het een "positieve actie worden om aandacht te vragen voor het lot van de oldtimer". Voor deelnemers uit Limburg en West-Vlaanderen zullen er lokale verzamelpunten zijn, waarna de karavaan richting Waasland trekt.
Absurde situatie
“positieve actie worden om aandacht te vragen voor het lot van de oldtimer”De organisatie wil naar eigen zeggen wat doen aan “de absurde situatie waarin inwoners van een stad hun hobbyvoertuig niet meer kunnen gebruiken”.
Het oldtimerverbod in LEZ was de afgelopen verkiezingen een thema waarover verschillende partijen zich uitspraken. SP.A en CD&V willen een verbod resoluut handhaven. N-VA gaf een onduidelijke stelling, terwijl Groen, Vlaams Belang en PvdA pro-uitzondering (die laatste twee zijn zelfs helemaal tegen lage-emissiezones) bleken.
De actiegroep kan je volgen op haar website.