De Trabant was de Oost-Duitse transportoplossing voor de massa. Hij kwam in 1957 op de markt en uit z’n naam, die zoveel betekent als ‘maatje’, bleek optimisme. Vervolgens werd aan het model echter bijna een halve eeuw niets veranderd. Het werd de Oost-Duitse bevolking veeleer een blok aan het been. Tot plot, na de val van de Berlijnse muur in 1989 alles veranderde. Sindsdien groeide de ‘Trabi’ uit tot een auto met een cultstatus, met vele liefhebbers. In 1998 werd voor de auto zelfs een monument opgericht.
Komt de Trabant terug?
Aan en wederopstanding van de Trabant wordt ook gewerkt. Het Duitse IndiKar zorgde al voor een moderne interpretatie van het gekende design van de auto. En momenteel is een nieuw Nederlands bedrijf, TransPuls, op zoek naar centen om een aandrijflijn - elektrisch uiteraard - voor het model te ontwikkelen. De initiatiefnemers, Roland Notermans en Marc Gomperts, zijn niet aan hun proefstuk toe. Ze zijn ook de drijvende kracht achter Max Mobiliteit BV, dat al 150 kleine elektrische voertuigjes (de MAX Mobiel) in Nederland aan klanten leverde.
Eerst de centen vinden...
Voor de nieuwe Trabant wordt een elektromotor ontwikkeld die een hoog koppel levert bij een laag toerental. Daarna zullen en klein aantal rijdende prototypes met de hand vervaardigd worden. De volgende stap: 1000 special Edition Trabants. Maar… dan moet TransPuls eerst nog de centen vinden.