Suzuki overweegt om de Celerio en de Baleno, twee van de goedkoopste modellen van het Japanse merk, in Europa uit de handel te nemen. In Engeland zijn de twee modellen na de zomer al niet meer verkrijgbaar.
Verkoopt niet goed genoeg
De Suzuki Celerio werd in 2014 geïntroduceerd als opvolger voor de kleine Alto. Een jaar later stelde Suzuki de Baleno (test hier) voor - een scherp geprijsde vijfdeurs. Maar de twee in India gebouwde modellen zijn geen commerciële hoogvliegers op het Oude Continent. Het bedrijf verkocht in 2018 ongeveer 15.000 Baleno’s en 21.000 Celerio’s in de EU. De meeste rivalen deden beter.
Van de Swift leverde Suzuki over dezelfde periode 55.000 exemplaren terwijl de Ignis zo’n 43.000 keer over de toonbank ging.
Focus op meer populaire modellen
De fabrikant kijkt tegen extra investeringen aan om de twee modellen ook in de toekomst nog te laten voldoen aan de almaar strengere normen en het is twijfelachtig of dat voor beide modellen op een rendabele manier kan. Een woorvoerder van het merk in Engeland liet weten dat het merk daar “verkoos om zijn aandacht te focussen op de meer populaire modellen”.
Een aankondiging over het gamma op het Europese vasteland is er nog niet. De Celerio staat momenteel bij Suzuki in de catalogus vanaf 10.799 euro. De Baleno is er vanaf 11.699 euro.