De GLB is aanstormende nieuwe zevenzits-SUV van Mercedes. Daarvan kregen we de meer dociele motorversies (niet zelden met een dertienhonderdje onder de kap) al achter de kiezen. Ditmaal is er een versie waar de heren bij AMG met hun poten aan hebben gezeten. Die heeft een tweeliter viercilinder met 302pk en 400Nm onder de kap. Debuteren doet die op het Autosalon van Frankfurt.
Op de lijst met aanpassingen staat precies wat je verwacht: de achttrapsautomaat met vierwielaandrijving kregen een specifieke sturing, de stuurbekrachting heeft andere software en werkt snelheidsafhankelijk, de ophanging is straffer en de remschijven groeiden een paar maten. Maar er zijn ook meer structurele aanpassingen. Zo heeft deze GLB 35 voor- en achteraan recht op een specifieke wielophanging waarbij ook structurele componenten zijn vervangen.
Sportieve styling binnen en buiten
Dat je met een AMG-variant rijdt, moet natuurlijk doorgeseind worden aan de buitenwereld. En subtiel hoef dat niet te zijn. In de voorbumper zitten plots gigantische luchtinlaten en je ziet van een mijl ver dat ze fals zijn. Dan zijn er ook nog grotere velgen, zijskirts, een achterbumper waarin de uitlaten een prominente rol toegewezen krijgen en een dakvleugel. En in de wielbogen tenslotte, zit een 19-duims velg. Aan de binnenkant zit een sportief interieur met zetels die je beter beet nemen. Als je wil kan je de sportiviteit nog onderlijnen door kekke kleurtjes te kiezen.
De prijs is nog niet bekend, maar hoe snel hij wordt, wel. De topsnelheid wordt elektronisch afgeregeld op 250km/u. Z’n acceleratietijd slinkt door de AMG-kuur tot amper 5,2 seconden.