Volgens een nieuw onderzoek dat werd uitgevoerd door het Oostenrijkse onderzoeksbureau Joanneum Research zijn voertuigen op aardgas het beste voor het milieu. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de FIA en berekende alle relevante energiebelasting gedurende de gehele levenscyclus van een auto. Aardgasauto’s presteren beter dan voertuigen op benzine, diesel en elektrische aandrijving. De studie concludeert ook dat elektrische auto’s wél het potentieel hebben om milieuvriendelijker te zijn, zouden ze uitsluitend door hernieuwbare energie worden aangedreven en een lange levensduur hebben. De milieubelasting tijdens de productie of aan het einde van een levenscyclus - een controversieel onderwerp bij elektrische voertuigen - weegt evenwel zwaar op de milieubalans van de EV.
Elektriciteit is slechter voor milieu dan diesel
“een elektrische auto wordt nooit beter voor het milieu dan een recente diesel”In vergelijking met een conventioneel aangedreven benzinewagen, wordt een elektrische auto pas na 127.500 kilometer of 8,5 jaar milieuvriendelijker. De diesel biedt nog meer weerwerk. Een EV heeft 219.000 of 14,6 jaar nodig om z’n klimaatonvriendelijke productie met verbruik te compenseren. Dat laatste is evenwel langer dan de gemiddelde levensduur van een auto. Daardoor dringt de conclusie zich op: een elektrische auto wordt nooit beter voor het milieu dan een recente diesel.
De balans van de elektrische-auto is, zo stipt het onderzoek aan, sterk afhankelijk van de wijze waarop de stroom wordt opgewekt. In Duitsland dat door de studie als referentie is gebruikt, is die bijvoorbeeld minder gunstig dan in ons land.
Aargas is het best van allemaal
Maar, zo zeggen de onderzoekers, de aardgasauto is het vriendelijkst van al. De definitieve cijfers daarover houdt het onderzoek echter nog hand tot de volledige resultaten in september worden vrijgegeven. Dat aardgas echter ook op een volstrekt milieuvriendelijke manier opgewekt kan worden, het voordeel voor die brandstof nog verder kan doen oplopen, wil Joanneum Research nu al kwijt. Als sinds de jaren negentig lopen er projecten die bijvoorbeeld biomethaan winnen uit afval en restmaterialen. “Die brandstof is haast net zo milieuvriendelijk als stroom uit hernieuwbare energiebronnen, terwijl bij de productie van de auto zelf veel minder milieubelastend is”, zo concludeert de studie.
Voor het onderzoek werd gebruik gemaakt van gegevens van voertuigen in het zogeheten Golf-segment waarmee jaarlijks zo’n 15.000km afgelegd zou worden.
Voertuigen op aardgas zijn niet zo zeldzaam al wel eens wordt gedacht. Onder meer bij Opel, Fiat en verschillende merken van de VW-Groep vind je ze in de catalogus.