Het is vier jaar geleden dat Fiat de 124 Spider voorstelde. Een auto die weer moest doen denken aan de sympathieke tweezitters van het merk uit het verleden. Of specifieker, aan de 124 Sport Spider die van 1966 tot 1985 werd gebouwd.
Styled in Italy, made in Japan
Veel heeft de 124 Spider daar niet mee gemeen. Hij wordt niet eens door Fiat zelf gebouwd. Het onderstel, de bodemplaat, het dak en de voorruit zijn identiek aan dat van de Mazda MX-5. De Japanners bouwen de open tweezitter ook, op de 1,4l turbomotor onder de kap na. Die wordt vanuit Italië verscheept.
Fiat beweert dat de 124 rendabel is, ondanks bescheiden aantallen. Maar het is eenvoudigweg niet geïnteresseerd in een opvolger. Wordt de MX-5 vervangen, dan hoeft Mazda geen rekening te houden met een variant die in een Italiaans koetswerk is gehuld. Maar de 124 Spider is nog niet toe aan een vervanger. Hanteren Fiat en Mazda een normale productcyclus, dan hebben ze nog drie jaar te lopen. Dergelijke nichemodellen hebben soms ook een wat langere levensduur. Dat de informatie nu uitkomt, betekent wellicht dat het startschot voor de ontwikkeling van een volgende MX-5 generatie nakende is.