De Dune Buggy is aan een revival bezig. Na enkele jaren ‘goed fout’ te zijn geweest, is hij nu weer ‘precies goed’. Volkswagen droomt zelf van een revival…
Gemaakt voor de stranden van Californië
Het was Bruce Meyers die in 1963 de eerste dune buggy in elkaar knutselde. Het onderstel kwam van een VW Kever. De naam ook. Daarbovenop kwam een eenvoudig koetswerk in glasvezel. Een voorruit mocht (maar hoefde niet), en deuren en een dak waren er overbodig. Aan de viercilinder boxermotor werd desnoods wat gerommeld. De buggy was geboren. Algauw zouden er heel wat versies en variaties van bestaan. Zelfs in België waren er fabrikanten.
The King of Cool
Heel wat van die buggy’s zijn cool, natuurlijk. Maar dit exemplaar was van the king of cool, Steve McQueen. Of liever - hij reed ermee in The Thomas Crown Affair, een politiethriller uit 1968 die in 1999 nog eens slap werd overgedaan met Pierce Brosnan in de hoofdrol. In het origineel racet Thomas Crown (McQueen’s personage) ermee over de duinen, zoals dat hoort. De man deed z’n stunts ook gewoon zelf. Cool, we zegden het al.
Alsof dat nog niet genoeg was, had McQueen ook z’n zegje bij de bouw van de buggy. Die heeft daardoor een aangepaste ophanging en heeft achterin de motor uit een Chevrolet Corvair, opgewerkt tot zo’n 230pk. Als je weet dat de weegschaal amper 500kg aanwees, kan je je wat bij de prestaties voorstellen.
Begin volgend jaar gaat hij onder de hamer. Nog tijd genoeg om je huis te verkopen dus.