Mercedes stelt de EQV voor. Dat is de elektrische variant van de V-Klasse.
Na een concept car die we te zien kregen op het Autosalon van Genève, stelt Mercedes-Benz nu de productierijpe versie van de elektrische V-Klasse voor. Die wordt aangedreven door een 204pk en 362Nm sterke elektrische motor die bij de vooras is gemonteerd.
90kWh accu
Onder de vloer zit een lithium-ion-accu die 90 kWh groot is. Een laag zwaartepunt is goed voor het weggedrag en hij vreet geen interieurruimte. Mercedes claimt een rijbereik van 405km en zegt dat de accu stroom kan accepteren vanaf 11kW tot 110kW. In het laatste geval duurt het 45 minuten om de accuspanning van 10% op te drijven naar 80%. Om ervoor te zorgen dat klanten niet al te gek doen met de nu ongetwijfeld erg zware bus, is de topsnelheid beperkt op 160km/u.
De EQV is er in twee lengtematen: 5,14 of 5,37m lang en met respectievelijk 3,2 of 3,43m wielbasis. Aan boord is, afhankelijk van de gekozen configuratie, ruimte tot maximaal 9 inzittenden.
Aangepast uiterlijk
Mercedes lijkt bij het ontwerp van elke elektrische versie moeite te doen om het uiterlijk er wat, tja, Aziatischer uit te laten zien? Ook hier weer. Er zijn natuurlijk andere bumpers, want zo’n accu verwerkt warmte op een compleet andere manier dan een verbrandingsmotor, maar ook de grille en de vormgeving errond werd herwerkt. In de snoet is ook een grote stekkeropening. In één adem werd ook het interieur wat handiger gemaakt. Er is meer bergruimte voorhanden.
Mercedes bouwt de EQV op dezelfde band als de utilitaire Vito en de conventionele V-Klasse in het Spaanse Vitoria. Volgende maand debuteert het model op het Autosalon van Frankfurt.