Na enkele jaren van optimisme, onder meer te danken aan het succes van de Range Rover Evoque, is de stemming bij Jaguar Land-Rover inmiddels weer somber. Onder meer de dieselhetze, de strengere uitstootnormen en de Brexit baren het bedrijf zorgen. De resultaten waren slecht, de wijziging in productstrategie onvermijdelijk.
Samen voor elektrische auto's slechts het begin
Eerder kondigde Jaguar Land Rover en BMW, tijdens de jaren negentig even eigenaar van die Britse merken, al aan dat ze samen aan elektrische systemen en aandrijflijnen zouden werken. Nu lijkt BMW ook de sleutel te bieden voor een noodzakelijk geachte gamma-uitbreiding bij beide Engelse merken. Jaguar en Land-Rover spelen naar eigen zeggen onvoldoende in op de vraag naar SUV’s. Vooral dan die van het meer betaalbare type. BMW’s recente FAAR-onderstel zal als basis dienen voor een reeks nieuwe Engelse producten.
Crossovers en SUVs
De bodemgroep van BMW is aan de basis voorwielaangedreven, maar ook versies met inschakelbare vierwielaandrijving zijn mogelijk. Daardoor is het een geschikte basis voor een opvolger van de Discovery Sport en een derde generatie van de Evoque (generatie 2 is nog maar net op de markt, nvdr). Maar het zou ook moeten dienen voor een nieuwe instap-Land Rover. Kleiner en goedkoper dan de Discovery Sport. BMW zal overigens niet alleen de structuur leveren. Het zal ook vier- en zescilindermotoren aanbieden in combinatie met stekkerhybride-technologie. De Britten lijken daarmee te erkennen dat hun intern ontwikkelde Ingenium-motoren weinig toekomst hebben. De centrales zijn ijverig, maar staan bepaald niet gekend voor hun zuinigheid.
Jaguar heeft op korte termijn twee concrete modellen op FAAR-basis op de planning staan. Er is sprake van een compacte SUV onder de E-Pace en een crossover met coupé-allures. De ontwikkeling van beide modellen is opgestart, maar ze zullen nog enkele jaren op zich laten wachten.