Occasie? 80% gaat binnen het jaar mis

Vergroot foto
Door: BV 15-08-2019

Elk jaar veranderen honderdduizenden occasies van eigenaar in ons land alleen al. Een tweedehandswagen is voor veel mensen een betaalbaar alternatief voor een veel duurdere nieuwe auto. Maar zo’n aankoop houdt ook een risico in. Wat als het achteraf toch misloopt? Gelukkig bieden professionele verkopers garantie aan. Het risico daarvoor dragen zij zelden zelf. Een gespecialiseerde garantieverzekeraar neemt die rol op zich, tegen betaling uiteraard.

Honderdduizenden garantiegevallen onderzocht

CarGarantie is zo’n bedrijf. Dat beheert liefst 2 miljoen garantiecontracten in 22 landen. En het voerde net een uitgebreide studie uit naar de voornaamste kostenposten. Daarvoor nam het 767.000 gebruikte autogaranties onder de loep. Daaruit komen enkele interessante conclusies.

Het gaat overigens ook almaar vaker mis
Bij tweedehandswagens vindt grosso modo één derde van de reparaties plaats binnen de 5000 kilometer na de aankoop. De motor is met 23% de meest voorkomende oorzaak voor een tussenkomst, voor het brandstofsysteem (18%), de versnellingsbak (11%) en elektrische installatie (10%). Maar de motor is niet per se de grootste kostenpost. De uitkeringen voor herstellingen aan het brandstofsysteem zijn net zo hoog, vooral omdat ook de turbo - die wel eens durft slijten - daaronder valt.

Bij nieuwe auto’s genereren interventies aan het brandstofsysteem zelfs verreweg het meeste kosten 20%). De motor staat er met bijna 11% zelfs maar op de derde plaats. Op de tweede stek staat het almaar complexere elektrische systeem van de auto, met 17% van het kostenplaatje. Bij nieuwe auto’s vindt een kwart van de interventies plaats tijdens de eerste 25.000 km.

Hoe vaak is zo’n garantie nodig?

En dan de hamvraag… hoe vaak loopt het nu eigenlijk mis? Wel, erg vaak, zo blijkt. CarGarantie geeft aan zo maar eventjes 80% van de occasiewagens het eerste jaar een garantieclaim indient. Het gaat overigens ook almaar vaker mis, zegt CarGarantie. Het aandeel schadevallen stijgt in elke categorie. Bij nieuwe auto’s schommelt het percentage overigens ook nog steeds tussen 45 en 55%.

Geef commentaar
comments by Disqus