Mini heeft z’n 10 miljoenste auto gebouwd. 60 jaar had het daarvoor nodig.
Akkoord, strikt technisch genomen is het niet dit Mini dat zestig jaar oud is. BMW kreeg het mee als toemaatje toen het Rover kocht. Het zat mee in het pakket, net als Land Rover overigens. Dat laatste verkocht het weer aan Ford, uit Rover ging de stekker en Mini, daar kon het merk nog wel wat mee aanvangen. De Duitsers voelden immers een retrohype komen en transplanteerde de originele Mini-lijn eerst op een kleine hatchback en later op een hele reeks modellen.
British Racing Green
Tel alle Mini’s bij elkaar op, te beginnen met het originele ontwerp van Sir Alec Issigonis, en je komt vandaag aan een indrukwekkende 10 miljoen stuks. Dat werd gevierd in de Oxford-fabriek van het merk waar het in 1959 allemaal begon. De marketingjongens hadden het aardig getimed. Voertuig 10 miljoen was een Mini Cooper S 60 Years Edition, uitgevoerd in Engels groen.
Overal te koop
Tot het jaar 2000 was de klassieke Mini, hooguit een evolutie van het originele ontwerp uit de fifties, te koop. Daarvan werden er 5,3 miljoen stuks verkocht. De overige 4,7 miljoen werden gebouwd tijdens het BMW-tijdperk dat erop volgde. Alleen al in 2018 kwamen er bijna 400.000 Mini’s bij. Ze worden inmiddels in 110 landen gesleten.
De fabriek in Oxford, waar een parade met 60 mini’s uit zo veel mogelijk productiejaren werd gehouden, produceert de Mini in drie- en vijfdeursvorm en de Clubman. De Cabrio en Countryman lopen bij VDL NedCar in Nederland van de band.