Het antidieselsentiment en dieselwerende overheidsmaatregelen zorgen voor banenverlies. In Duitsland staan inmiddels duizenden banen op de tocht omwille van de dalende vraag naar auto’s met een dieselmotor. Onderdelengigant Bosch schrapte vorig jaar al 600 arbeidsplaatsen omwille van een teruglopende vraag naar componenten voor dieselmotoren maar, zo laat CEO Volkmar Denner, in een interview met Süddeutsche Zeitung weten, dat is slechts het topje van de ijsberg.
15.000 banen bedreigd, alleen al in Duitsland
Analysten verwachten dat de omzet in dieselgerelateerde industrieën dit jaar alleen al 10 à 15 procent zal krimpen ten aanzien van dezelfde periode in 2018. Dat heeft nu al een invloed op de economische leefbaarheid van gespecialiseerde bedrijven in de auto-industrie. Bij filterspecialist Mann+Hummel zijn 1.200 banen ernstig bedreigd. Bij Bosch zijn wereldwijd zo maar eventjes 50.000 arbeidsplaatsen rechtstreeks afhankelijk van dieselproducten, waaronder 15.000 in Duitsland. Het gaat onder meer om inspuitsystemen, emissie-nabehandeling, gloeibougies, luchtmassameters en motormanagementsystemen.
Politieke onzekerheid
De dieselcrisis in combinatie met een periode van laagconjunctuur (de Europese autosector kan maar weinig groei realiseren, waarvoor ook al met de vinger wordt gewezen naar politieke onzekerheid) maakt ook slachtoffers bij andere toeleveranciers. Kuka, een producent van robotsystemen voor productielijnen, zet 400 man aan de deur. Eisenmann, een bedrijf dat lakstraten maakt, moest al bescherming tegen z’n schuldeisers aanvragen. Daar zijn alle arbeidsplaatsen bedreigd.