Ferrari is van z’n eerste keer onnodig dramatisch doen niet doodgevallen. Het zijn tenslotte Italianen. Zo weigerde het bedrijf in het verleden al om een roze Ferrari voor een klant te maken (terwijl alle andere kleuren wel vrolijk op verzoek geleverd worden). Reageerde het al teleurstellend op mensen die hun auto op eigen houtje in een aparte tint staken en stuurde het al eens een legertje advocaten af op mensen die hun Ferrari’s uitrusten met extra’s die het merk zelf niet autoriseerde (lees: er niet voor kon factureren). Ditmaal vuurt dat legale bataljon een saldo af naar de Duitse mode-ontwerper Philippe Plein.
Eigen auto's
De man in kwestie boert niet slecht en heeft inmiddels meerdere Ferrari’s en Lamborghini’s in z’n garage staan. Niet zelden in opvallende kleurtjes (niet roos). Hij gebruikt ze graag om enkele van z’n producten te kaderen, op Instagram bijvoorbeeld. Neem nu deze weinig discrete groene Ferrari in combinatie met evenmin discrete sneakers.
Bij Ferrari schoot het in elk geval in het verkeerde keelgat. De Italianen beweren dat Plein het logo en de merknaam van Ferrari besmeuren. “Ferrari’s merknaam en automodellen worden in jouw foto’s geassocieerd met een lifestyle die geheel inconsistent is met die van Ferrari’s merkimago, in combinatie met acteurs die seksueel suggestief werken en die Ferrari’s gebruikt als hulpmiddelen op een manier die smakeloos is.”, staat er letterlijk in de brief te lezen. Die heeft de man Immers doodleuk op z’n Instagram-account met 1,8 miljoen volgers gegooid. De man heeft 48 uren tijd om alle beeldmateriaal ter verwijderen, zo niet trekt Ferrari naar de rechtbank.
Wat mag en wat mag niet?
Het is de moeite om aan te stippen dat de ontwerper de logo’s van Ferrari niét op z’n producten gebruikt. Op internet zijn de reacties in elk geval niet zo mals voor het Italiaanse merk. “De man heeft die auto’s gekocht - hij is zelfs een goede klant - en hij mag er dan mee doen wat hij wil”, lees je wel eens. Ook wordt de vraag gesteld of Ferrari die brief vandaag bij de duizenden uit de deur heeft gestuurd want “je moet eens op Instagram en youtube kijken hoe Ferrari’s meestal in beeld komen”. Of ook “wanneer Ferrari denkt dat dit niét bij z’n merkimago past, moeten ze eens grondig nagaan wie hun auto’s eigenlijk koopt”.
Of de Philip Plein het verzoek van Ferrari zal inwilligen is nog niet duidelijk. Voorlopig staan de aanstootmakende plaatjes er nog altijd.