Bij Mercedes-AMG zijn ze fier op de bij tijden uitgesproken onbescheiden uitlaatpruttel van hun modellen. De meeste auto’s met AMG op de kofferklep zijn voorzien van kleppen in de uitlaat. Dat stelt ze in staat om op cruciale momenten wat stiller te zijn (onder meer rond de vastgestelde meetsnelheden voor homologatie), maar toch te pruttelen, kraken, huilen en schrapen. Simpel gezegd: er is een stille stand die wordt gehomologeerd en er is een luide stand die de bestuurder zelf kan activeren.
Sound design
Dat gepruttel en geplof is al lang niet meer een louter neveneffect van de aandrijflijn. Tegenwoordig wordt dat netjes geprogrammeerd. Sound design, heet dat in marketingtermen.
De Europese Unie sluit straks echter het achterpoortje. Nieuwe regelgeving die de komende tijd actief wordt, schrijft voor dat nieuwe auto’s in hun luidste uitlaatinstelling zullen moeten voldoen aan alle geluidsnormen. Dat betekent het einde van AMG’s die je van enkele straten ver aan hoort komen. Mercedes zal dat voor de inzittenden compenseren door net als enkele andere merken meer geluid te simuleren via de geluidsinstallatie. De nieuwe A-Klasse en CLA AMG-modellen maken al van dat trucje gebruik.
Allemaal stiller
De nieuwe regelgeving treft de uitgesproken luidruchtige AMG-modellen, maar natuurlijk ook andere merken. Heel wat constructeurs gebruiken vlinderkleppen in de uitlaat van hun performance-modellen om het uitlaatgeluid bij te stellen. M-Modellen bij BMW, Aston Martin, Porsche en Jaguar maken allemaal van gelijkaardige systemen gebruik. Allen zullen ze in de toekomst een toontje lager moeten zingen.