Tijdens de zomermaanden ligt de economie traditioneel wat op apegapen, maar ditmaal doet de Belgische autosector niet mee. Na zes maanden van structureel zwakkere cijfers dan in 2018, eindigt juli - als eerste maand dit jaar - hoger dan in 2018. Er werden in het totaal 45.110 nieuwe auto’s ingeschreven. Afgelopen jaar waren dat er over dezelfde periode nog 42.771. De voorbije zeven maanden werden in totaal 355.598 nieuwe auto’s in België ingeschreven. 5% minder dan een jaar eerder. De maand juli is daarentegen wel de beste van de voorbije tien jaar.
Mercedes stijgt spectaculair
Volkswagen was afgelopen maand het populairste automerk van de markt (5.023 stuks). Maar is vooral de prestatie van Mercedes die grote ogen gooit. Er werden zo maar eventjes 4.572 nieuwe auto’s van dat merk in het verkeer gebracht. Een stijging van net geen zestig (!!) procent of 2.860 stuks in vergelijking met juli 2018. Renault, dat doorgaans meespeelt voor de koppositie, moest zich daardoor tevreden stellen met het laagste ereschavot. De plaatsen vier en vijf worden door respectievelijk Peugeot (3.641) en Audi (2.844) ingenomen. De ganse top 38 hebben we zoals steeds op onze Facebook-pagina geplaatst.
Hoger - lager
Ook de markt voor lichte bedrijfsvoertuigen kende met 6.743 inschrijvingen een uitstekende maand juli. Het cijfer vertegenwoordigt een stijging van 30,4 procent. Bij de zware bedrijfsvoertuigen is dan weer een fikse achteruitgang op te merken. -38% voor de voertuigen tot 16 ton MTM en -22,5% voor de zware bedrijfsvoertuigen van meer dan 16 ton MTM. Dat was verwacht. Op 15 juni werd de digitale, intelligente tachograaf immers verplicht. Die had koopwoede opgewekt in de periode voor de invoering.
Scooters en motors zitten eveneens in de lift: +8,2% in juli en + 2,5% voor de eerste zeven maanden van het jaar.