Als premiummerk heb je tegenwoordig geen keuze. Je moet alle niches dichtplamuren. En dat betekent dat er van de Q3 ook nog een silhouet met coupé-allures moest komen. Dat heet niet Q4, terwijl de Q7 wel een Q8 als broer kreeg. Helemaal consequent is Audi er dus niet mee. Dit is de Q3 Sportback.
Andere smaak, zelfde ingrediënten
Aan de basis is de Sportback natuurlijk gewoon een Q3. De wielbasis is met 2,68m gelijk gebleven. Dat hij 1,6 meter langer (4,5 meter) is, hebben we alleen aan dikker aangezette bumpers te danken. Hij is wel 2,9 cm lager en heeft een anders geproportioneerd koetswerk. De grille is groter, de D-stijl is afgeschuind, de daklijn is wat lager en hij staat standaard op 17” velgen die je kan opwaarderen tot je 20” afleest. Aan de binnenkant is de Q3 Sportback nagenoeg gelijk aan de Q3.
Aanbod
Wanneer de dynamischer gelijnde Q3 na de zomer op de markt komt, is dat met twee motoren. De voorlopig krachtigste is de 2.0 TFSI met 230pk die de verwarrende typeaanduiding 45 TFSI Quattro op de kofferklep krijgt. Ander Q3 Sportback 35 TDI schuilt ook een tweeliter, ditmaal op diesel en met 150pk. Beide motoren zijn standaard gekoppeld aan een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Later komt er een slappere benzine (35 TFSI - een 1,5 met 150pk) en een krachtiger diesel (40 TDI, een 2,0 met 190pk). En een SQ3 horen we je al denken? Ja, die wellicht ook, maar daar wordt in Ingolstadt nog niets over doorgeseind.