Het zijn niet meer de Amerikanen, maar de Fransen die het bij Opel voor zeggen hebben. En natuurlijk moet de navelstreng zo snel mogelijk doorgeknipt worden. Een opfrisbeurt van de Astra is het uitgelezen moment om wat andere accenten te leggen. In de traditionele details: kleuren, velgen, grille, bumpers en lichtunits. Aan de binnenkant wordt het infotainment opgewaardeerd en doet een digitale tellerpartij z’n intrede.
Maar het nieuws zit vooral onder de kap. Inmiddels hebben de ingenieurs de GM-motoren kunnen inruilen voor krachtbronnen van PSA-origine. En ja, dat levert voordelen op. De CO2-uitstoot daalt in één klap haast 20%.
Zuiniger met PSA-motoren
Het is de 1,2l grote driecilinder die het mooie weer zal maken in de neus van de opgefriste Astra. Die wordt aangeboden in drie vermogensversies. 110, 130 en 145pk sterk, allen standaard gekoppeld aan een handbediende zesbak die ook al van bij PSA komt, maar ook een negentrapsautomaat wordt aangeboden. De zuinigste variant wordt niet dorstiger dan 5,3l/100km, wat overeen komt met een CO2-afgifte van 120g/km. Op dieselvlak doet de 1,5l viercilinder z’n intrede, met vermogens van 105 en 120. Die is nog zuiniger: 4,4l en stoot niet meer dan 117g/km uit.
Opel, dat onder PSA-bewind in een mum van tijd winstgevend werd, kan ze’n enthousiasme over de aanpassingen nauwelijks onder stoelen of banken steken. De Duitsers hebben in ons land in elk geval hun kansen op de particuliere en leasingmarkt verbeterd in afwachting van een compleet nieuwe Astra-generatie die geheel zal bogen op PSA-mechaniek.