Evolutie definieert nieuwe Renault Captur

Bekijk 24 foto's
Door: BV 03-07-2019

Het was een schot in de roos, de Captur. Het model stond tot aan het eind van z’n carrière bovenaan de verkoopstabellen. Europa’s meest geliefde compacte SUV. Heel wat van dat succes was aan z’n uiterlijk te danken. En daarom kiest Renault, net als bij de jongste Clio, voor evolutie. Niet voor revolutie.

Renault kweekt een beetje extra durf, dat wel. De grille wordt groter, de kop- en staartlichten meer uitgesproken, de bollingen ronder en de plooilijnen dieper. Evoluties die verhullen dat de generatiewissel wel flinke aanpassingen inhoudt. Zo staat het model op een compleet nieuwe bodemgroep (CMF-B, net als de Clio) en is die flink groter. Van voor- tot achterbumper groeit de Captur 11cm. Achteraan levert dat 1,7cm extra ruimte op, in de koffer 81l. Die zwelt tot 536l.

Clio-geïnspireerd interieur

De binnenzijde doet, met z’n verticale aanraakgevoelige display (beschikbaar in drie versies), na de nieuwe Clio erg vertrouwd aan. Ook hier geen verrassingen. De verschuifbare achterbank viel in de smaak en werd behouden.

Onderhuids zijn de verschillen tussen alle modellen op hetzelfde platform gering. De techniek is, op wat details in de ophanging na, identiek aan die van de eerder gelanceerde Clio (zie test hier). Wat je daarvan vooral moet onthouden: benzine, diesel, plug-in én elektrisch worden je keuzemogelijkheden.

Motoren

In het begin zal de verkoop nog hoofdzakelijk uitgemaakt worden door een 1.0l driecilinder benzinemotor (100, 130 of 155pk sterk) of een 1,5l viercilinder diesel (95 of 115pk). Maar er komt al snel een 1,6l benzine die ook een 9,8kWh accuset aan boord heeft en het louter elektrisch tot 45km lang kan volhouden. Een handbak is de regel bij de instappers, een automaat bij de topmotoren. Van vierwielaandrijving net als bij de eerste generatie geen spoor…

Op vlak van technologie wil de Captur natuurlijk ook overtuigen. LED-koplampen, een 360° camerasysteem, verkeersbordherkenning, Apple CarPlay en Android Auto, een fileassistent in combinatie met een radargestuurde cruise-controle, een rijstrookasistent en zo kunnen we nog even doorgaan… De vijf EuroNCAP-sterren lonken al.

Ook voor China

In tegenstelling tot de eerste generatie, wil Renault van de Captur een wereldwijd product maken. In China wordt een fabriek voor productie klaargestoomd. Die versies zullen evenwel niet naar het Oude Continent geëxporteerd worden.

Geef commentaar
comments by Disqus