De Audi Q7 van generatie twee gaat alweer vijf jaar mee. En dan moet zo’n kolos wel eens naar de plastisch chirurg om wat zaken weer glad te laten trekken. Een facelift volgens het boekje. Aan de oppervlakte toch.
Volgens het boekje
Zo krijgt de Q7 aan de buitenzijde de gebruikelijke behandeling. Andere kleuren en velgen gaan er hand in hand met nieuwe bumpers, sierlijsten en lichtunits. De smoel oogt agressiever, de kont breder door de chroomstrip die beide achterlichten met elkaar verbindt.
Aan de binnenzijde meer nieuws: daar maakt het oude dashboard plaats voor een compleet nieuwe boordplank waarin twee grote schermen zijn ingewerkt. Een layout die we kennen van de Audi A8, maar die zich sindsdien stelselmatig naar de andere modellen van het merk verspreid.
Techniek
Audi bouwt de Q7 met twee drieliter zescilinder dieselmotoren die 228 en 282pk opwekken of een 335pk sterke benzinecentrale met een gelijkaardige architectuur. Een stekkerhybride is op komst. Vierwielaandrijving is standaard en de conventionele verbrandingsmotoren hebben allemaal een 48V mild hybridesysteem.
Het onderstel wordt bijgewerkt met een reeks snufjes die vooral ten dienste zullen staan voor wie de optielijst wil pluimen. Vierwielbesturing, adaptieve luchtophanging en zelfs elektromechanische actieve antirolstangen moeten de rijervaring in de vernieuwde Q7 optimaliseren.