Elektrische auto’s waren er al ten tijde van eeuwwisseling. De vorige, welteverstaan. Maar aan het begin van de jaren 1900 waren ze niet snel en veiligheidseisen nagenoeg onbestaande. Je kan dus niet zeggen de elektrische auto nieuwe technologie is. Maar de toepassing met de normen en eisen van vandaag, is dat wel. Nieuwe toepassingen hebben wel eens groeipijnen.
Van Tesla, de pionier op dit vlak, is algemeen geweten dat de budgetten voor interventies onder garantie aanzienlijk zijn. En Tesla moest al een paar keer een software-update uitvoeren om problemen te ondervangen. Audi’s e-Tron is inmiddels ook niet meer onbesproken. Eerst werd de lancering aanzienlijk vertraagd, en vorige week werd een terugroepactie aangekondigd. Er kan vocht in de accu geraken en dat wil je daar natuurlijk niet.
Jaguar I-Pace
Jaguar’s I-Pace heeft nu ook z’n eerste probleem. Zo’n elektrische auto probeert anders dan 120 jaar geleden bij het vertragen zo veel mogelijk elektrische energie te recupereren. Dat gebeurt door de werking van de aandrijflijn om te keren. In plaats van energie om te zetten in versnelling, zet die dan vertraging om in energie. Conventionele remmen zijn er ook nog, maar die moeten alleen werken wanneer er hard in de ankers wordt gegaan. Maar er schort wat met het systeem, zo blijkt nu.
Het kan gebeuren dat de I-Pace stopt met energie recupereren. In zo’n geval vertraagt de auto minder dan verwacht, wat onverwacht lange remafstanden kan opleveren. Jaguar roep daarom bijna alle exemplaren van de Auto van het Jaar terug. Een software-update zou in dit geval moeten volstaan om het euvel te verhelpen.
In mei verkocht Jaguar wereldwijd 1.594 stuks van de I-Pace (waarvan 510 in Noorwegen). Sinds z’n lancering werden er 14.400 stuks van gebouwd.