Voor het eind van het jaar komt Honda met z’n eerste elektrische auto op de markt. Dit is wat we er al van weten.
In tegenstelling tot het gros van de automerken, wil Honda de elektrische automarkt niet aanboren met een grote, dure SUV. Niets in de stijl van de Audi e-Tron, Mercedes EQC of Jaguar I-Pace. Het gaat voor een compacte stadsauto. De strategie die ook PSA volgt. Dat introduceert dit jaar de reeds voorgestelde elektrische Opel Corsa en een nieuwe Peugeot 208 met precies dezelfde mechaniek.
Schattig
Honda liet z’n ‘e’ al eens zien als prototype. Strak en toch retro, je kan er zelfs de eerste Civic in herkennen. Het publiek reageerde enthousiast en de Japanners doen er bijgevolg alles aan om een productieversie neer te zetten die de stijl zo veel mogelijk behoudt. Nog voor het einde van het jaar weten we of dat gelukt is. Inmiddels houdt Honda ons warm met wat technische details.
Techniek
In de vloer zit een 35,5kWh Lithium-ion-accu die een elektromotor voedt die op zijn beurt alleen de achterwielen aandrijft. De voorwielen moeten alleen draaien en dat zullen ze goed doen. Honda belooft eigenlijk zowat de kleinste draaicirkel van alle stadswagens. En toch zal hij ook goed accelereren en dynamisch rijden. Een perfecte 50:50 gewichtsverdeling moet daar borg voor staan.
Net als de eerder aangehaalde Opel en Peugeot, mikt Honda op een rijbereik in de buurt van 200km. En je zal de accu bij een snellader voor 80% kunnen voltanken op een half uur tijd.
Honda zegt dat al meer dan 30.000 kooplustigen hun interesse voor het model hebben betuigd.