Afgelopen jaar won Toyota eindelijk eens de 24h van Le Mans. Het had al enkele keren eerder geprobeerd. Kwam zelfs eens in de buurt van een overwinning. Maar uiteindelijk konden de Japanners pas winnen toen de andere concurrenten hun kat stuurden. Porsche en Audi schrapten hun Le Mans-programma in de LMP1-klasse (de prototypes).
Te weinig deelnemers
En toen zat het Endurance-kampioenschap met een probleem. Die LMP1-klasse is immers waar het eigenlijk allemaal om draait. De eindoverwinning. Daarom wordt vanaf volgend jaar aan de regels geschroefd. De LMP1-klasse wordt vervangen door ‘hypercars’. Bekt een pak beter, en het moet ook meer merken naar de Le Mans trekken. Want circuit Le Sarthe, dat is waar het eigenlijk om draait. De 24h van Le Mans genereert meer aandacht dan alle andere endurancewedstrijden samen.
Hypercars
Twee types voertuigen mogen uitkomen in de hypercars-klasse: prototypes in de stijl van een sportwagen en raceversies van feitelijke sportwagens. Die laatste formule, waarin automerken verplicht zijn tenminste 20 straatlegale versies van het model te bouwen over twee jaar tijd, lijkt in elk geval al een gevoelige snaar te raken bij enkele gekende merken. Toyota gaf al deze schets vrij van de racer die het plant te bouwen op basis van de GR Super Sports die eerder al aangekondigd werd. En Aston Martin is precies hetzelfde van plan met een wedstrijdversie van de Valkyrie.