Het is inmiddels al anderhalf jaar geleden dat we hier bij Auto55 voor het eerst het stuur namen van de Alpine A110. Een geïncarneerde Franse sportauto met een uitermate fijn onderstel, oordeelden we toen. En meteen voegden we eraan toe dat de 252pk van de geblazen achttienhonderd benzinemotor er gerust wat meer mochten zijn. Dat moederhuis Renault dat kon, leidde geen twijfel. Dezelfde centrale houdt in RS-modellen van het merk immers meer paarden aan de teugels.
Krachtiger, maar nauwelijks sneller
Alpine, dat natuurlijk al van meet af aan deze S-versie in gedachten had, komt nu aan de verzuchtingen tegemoet. Het vermogen wordt opgekitteld naar 292pk. De trekkracht blijft echter identiek: 320Nm, net als de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. In de sprinttijd maken al die paarden niet eens zo veel verschil. 100 is er na 4,4 tellen. Amper één tiende sneller dan voorheen. Hij loopt wel 10km/u verder door dan voorheen. Naar 260km/u, mocht je daar iets aan hebben.
Wel scherper
Toch wil de S een heel ander beestje zijn dan de gewone Alpine. Met een speciale aankleding, uiteraard, en wat aardige opties zoals een dak in gewichtsbesparend carbon. Maar het gaat toch vooral om het rijgedrag. Dat werd aangescherpt. Geen half werk overigens: de veren zijn 50% stugger en de stabilisatorstangen zijn zelfs 100% stijver. Het wordt gecombineerd met andere dempers en een met 4mm gereduceerde rijhoogte. De Alpina A110 S moet zo met meer overgave de bocht induiken dan de S-loze variant die op dat vlak evenmin teleurstellend te noemen was.
Een stuggere ophanging kan het comfort wel eens vergallen, maar bij Alpine beweren ze dat dat al bij al zal meevallen. De nieuwe variant is meteen leverbaar. Prijzen beginnen bij 66.500 euro.