Mercedes-AMG bouwt krachtigste viercilinder ter wereld

Vergroot foto
Door: BV 08-06-2019

Mercedes-AMG heeft een nieuwe tweeliter viercilinder benzinemotor klaar. Die zal in de ’45’-modellen van het merk ingebouwd worden. In z’n potigste ’S’-vorm zal die zo maar eventjes 415pk opwekken.

Compleet nieuwe motor

AMG had al een krachtige viercilinder met dezelfde cilinderinhoud. Die steekt in de jongste generatie ’45’-modellen en ontwikkelt iets meer dan 380pk. Maar die M133-motor wordt vervangen door een nieuwe M139-motor. Aan de oppervlakte hebben die erg gelijkaardige specificaties, maar slechts een handvol onderdelen wordt overgedragen. En die zijn dan nog volstrekt onbelangrijk. Bouten, moeren, een beugeltje… De cruciale componenten zijn allemaal nieuw.

De basis wordt gevormd door een nieuw blok. Dat moest structureel sterker zijn dan het vorige. Het weegt minder, maar de Duitsers beweren niettemin dat het zo sterk is als een dieselblok. Er word dan ook al gebruikt gemaakt van een inspuitdruk van 160 bar. Laag in vergelijking met een hedendaagse diesel, maar hoog voor een direct ingespoten benzine. Daarbovenop zit een nieuwe behuizing voor de krukas en zijn er grotere in- en uitlaatkleppen in combinatie met een compleet nieuw ontwikkeld koelsysteem.

Keep cool

AMG geeft aan dat het koel houden van het blok één van de grootste uitdagingen was. De gigantische turbo, de koppen en het blok krijgen het erg warm. Daarom zal de elektrische ventilator ook na het afleggen van de auto nog even blijven werken. De krachtigste ’S’-variant zal zelfs de airco inschakelen om zichzelf koel te houden.

een acceleratie mét sensaties
Een ander probleem, vanzelfsprekend, was de krachtontwikkeling. Om het maximale vermogen van meer dan 200pk per liter te bereiken is het natuurlijk noodzakelijk om hele sloten brandstof door de cilinders te pompen. Zo veel dat het maximale debiet van de beschikbare piëzo-elektrische injectoren wordt overschreden. De oplossing? Elke cilinder voorzien van een dubbele set. Pas wanneer erg veel vermogen wordt gevraagd, schiet de tweede lading injectoren in werking. Om zuinig te rijden bij deellast (lees: de homologatiecyclus) en tegelijk pk’s en newtonmeters met bergen te ontwikkelen, was een geavanceerde sturing van in- en uitlaatkleppen nodig. Die is vanzelfsprekend variabel.

Sensatie

Moderne compactere motoren met minder cilinders kunnen door allerlei nieuwe technieken prestaties neerzetten die die van conventionele grotere motoren evenaren of overtreffen. Dat betekent echter niet dat ze dezelfde sensatie bieden. Integendeel, vaak zijn ze zo lineair dat ze in tegenstelling tot wat de cijfers suggereren best saai worden. ‘Daar heeft de nieuwe viercilinder geen last van’, zegt AMG. De eenheid heeft al tussen 1.000 en 2.000 meer koppel dan z’n voorganger, maar z’n koppelcurve vlakt niet af. Uiteindelijk piekt zelfs de trekkracht boven de 5.000t/min. 'Dat zorgt voor een acceleratie mét sensaties.'

De eerste auto met de nieuwe krachtbron wordt de A45 AMG. Die wordt in juli voorgesteld. De CLA 45 verschijnt quasi gelijktijdig en de GLA 45 volgt later dit jaar.

Geef commentaar
comments by Disqus