Deze 9-3 Aero is de laatste Saab die van de productieband liep. Ooit. En NEVS - het bedrijf dat uit de as van de Zweedse constructeur opstond en schijnbaar nog steeds activiteiten heeft - wil er nu van af. De vijf jaar oude auto is nagelnieuw. Hij is nog nooit gebruikt. En daarmee is het niet alleen de laatste Saab ooit, maar wellicht ook nog eens de laatste nieuwe auto die je van het merk zal kunnen vinden.
Een echte Saab
De auto maakt deel uit van een reeks auto’s die met originele onderdelen, afkomstig van zo’n 400 leveranciers, werd vervaardig na het faillissement van Saab. Over een periode van twee jaar (2013 en 2014) werden er zo 420 voertuigen gebouwd in de fabriek in Trölhattan. Onder de kap zit een tweeliter viercilinder turbomotor die 220pk en 350Nm opwekt en gekoppeld wordt aan een zestrapsautomaat.
Belgen opgelet
NEVS stelt het model tentoon in het Saab-museum nabij de fabriek. Daar zijn dit weekend feestelijkheden. Later dit jaar wordt de auto per opbod verkocht. Een koper kan die auto overigens niet meteen naar België brengen. Tenminste, niet wanneer hij hem wil inschrijven. Heel wat landen houden voor een eerste inschrijving rekening met de emissiestandaard van het ogenblik van productie, maar ons land ligt daar niet van wakker. Elk voertuig dat voor het eerst wordt ingeschreven moet in België voldoen aan heersende emissienormen, ongeacht wanneer het gefabriceerd is. Deze Saab voldoet niet meer.