Er wordt al een tijdje gewerkt aan banden die helemaal geen lucht meer nodig hebben. De auto wordt er gedragen door rubberen spaken. Michelin heeft ze inmiddels sinds 2015 op productie, maar slechts op een selectie voertuigen met hoofdzakelijke industriële doeleinden. Maar er wordt intussen verder gewerkt aan banden voor normale passagiersvoertuigen. Inmiddels ziet General Motors er heil in. De gigant hoopt ze samen met Michelin door te ontwikkelen en ze al in 2024 op passagiersvoertuigen te introduceren.
UPTIS
De zogeheten UPTIS-banden (Unique Puncture-proof Tyre System) hebben volgens de fabrikant een aantal belangrijke voordelen. De belangrijkste: ze kunnen niet lek. En dat betekent dat je geen reservewiel moet meenemen (gewicht- en ruimtebesparing), dat de veiligheid er wel bij vaart en dat het milieu ervan profiteert. Vaak wordt een lekke band (noodgedwongen) weggegooid. Michelin schat dat zo’n 20% van de banden voortijdig aan z’n eind komt. Elk jaar zijn dat er 200 miljoen.
Het systeem zal ook de efficiëntie verbeteren. Je kan immers niet langer rondrijden op een te hoge of te lage bandendruk, wat ongelijke slijtage vermijdt.
Gewoon op een velg
Het grootste verschil met Michelin’s eerder al voorgestelde X-Tweel? Deze band zit gewoon om een velg. Een auto heeft die ruimte immers nodig, onder meer om de remmen in te bouwen, maar designers willen natuurlijk ook gewoon de hand houden in het uitzicht ervan.