Je betaalt echt 10 keer belasting op je auto

Dat een auto in onze contreien de fiscus beter maakt, hoeven we je niet te vertellen. Melkkoe, de term komt niet uit de lucht vallen. Maar hoe vaak betaal je nu eigenlijk belasting op je auto? Wel, het eerste jaar dat je als particulier een nieuwe auto koopt, doe je dat misschien al 10 keer, zo blijkt. Een lijstje.

BTW op je aankoopt

Alles wat je als particulier in België koopt, is aan BTW onderhevig. In de meeste gevallen is dat 21%. Auto’s ook. Een auto van 25.000 euro, kost er eigenlijk minder dan 21.000. Dat zijn de eerste duizendjes die je als koper op de rekening van vadertje staat schrijft.

1

BIV

Je hebt dan wel een auto, maar die is natuurlijk nog niet ingeschreven. Tenzij je een auto kocht met een uitzonderlijk lage uitstoot (veelal duurder), moet je ook de Belasting op Inverkeerstelling betalen. Afhankelijk van je euronorm, CO2-uitstoot, brandstof, fiscale vermogen en zelfs gewicht kan die variëren. In uitzonderlijke gevallen kan het oplopen tot 10.000 euro en meer.

2

Nummerplaat

Je nummerplaat of kenteken is van de staat. Je mag - nee moet - dat alleen gebruiken. Lang geleden was zo’n nummerbord gratis, maar inmiddels moet je er al decennia voor betalen. Sinds enkele jaren verloopt dat verplicht via De Post. Een inschrijving met nieuwe plaat kost je 30 euro, een inschrijving zonder nieuwe plaat 26 euro. Belasting? Of is het eerder een sluipsubsidie voor het voormalige overheidsbedrijf? Je nummerplaat afgeven bij De Post kost overigens wéér geld: dat is 9,25 euro.

3

Rijtaks

Je hebt nu wel je auto in het verkeer gebracht, maar echt rijden mag nog altijd niet. Daarvoor moet je ook nog altijd verkeersbelasting betalen. Die rijtaks is net als de BIV afhankelijk van een aantal factoren. In essentie zal een milieuvriendelijker geachte auto, minder duur zijn.

4

Opdeciemen op rijtaks

Heb je al eens goed op je jaarlijkse aanslag voor de rijtaks gekeken? Daarin zitten ook opdeciemen die de gemeente ten goede komen. De Vlaamse Belastingdienst verhoogt het tarief met 10% ten behoeve van de gemeente waarin het voertuig is ingeschreven, maar het is géén gemeentelijke belasting zegt de fiscus want de omschrijving staat in het Wetboek van de met Inkomsten Gelijkgestelde Belastingen en niet in het gemeentelijk belastingreglement.

5

Taks op je verzekeringspolis

Op een verzekering wordt geen BTW geheven. Maar er zijn wel taksen op van toepassing. Op een standaard aansprakelijkheidsverzekering, omnium, verkeerspolis of bestuurderspolis is dat telkens 9,25 procent. Alleen op rechtsbijstand en bijstand is zo’n taks niet weerhouden.

6

Bijdragen op je verzekeringspolis

Dit is een beetje verwarrend, want je verzekeraar gooit deze zaken op z’n afschrift wellicht op één hoopje. Maar op een verzekeringspolis zijn niet alleen taksen, maar ook nog kosten van toepassing. Autogerelateerde polissen worden nog vermeerderd met bijdragen voor onder meer het Fonds der Gehandicapten, het Rode Kruis, RIZIV en het Fonds voor Arbeidsongevallen. Het percentage varieert van 7,5% (verkeerspolis) tot 17,85% (BA). Al die beetjes tikken aan: op de verplichte aansprakelijkheidspolis betaal je al 27,10% ‘taksen en kosten’.

7

Accijns op brandstof

Je bent nog altijd niet met je nieuwe auto op pad. Daarvoor moet je eerst brandstof tanken. De prijs van conventionele (fossiele) brandstoffen wordt grotendeels bepaald door de accijns die erop geheven wordt. Ruwweg de helft van de benzineprijs gaat naar een staatsrekening. Tap je stroom, dan betaal je nog altijd belasting via je elektriciteitsfactuur, maar het is (voorlopig) nog slechts een fractie van wat je aan de pomp afstaat.

8

BTW op brandstof

Brandstof is een aardige bron van inkomsten voor de fiscus. Vooral omdat een liter benzine of diesel niet alleen aan accijns is onderworpen, maar ook nog eens aan BTW. Sterker nog - de BTW wordt ook op de accijns geheven. De overheid passeert er dus twee keer langs de kassa.

9

Op naar de autokeuring?

De meeste nieuwe auto’s moeten pas na vier jaar voor het eerst naar de keuring. Maar er zijn uitzonderingen. Een trekhaak bijvoorbeeld. Of voertuigen die omgebouwd zijn. Die moeten vaak al voor de indienststelling langs een keurstation. De tarieven van de keuringscentra zijn opgesteld uit een basiskeuring, een milieukeuring (waarbij diesels gevoelig duurder zijn dan benzines) en natuurlijk… belasting nummer tien. Want ook hier betaal je 21% BTW.

10
Geef commentaar
comments by Disqus