De meeste velgen zijn gesmeed of gegoten. Kwestie van niet al te zwaar te zijn en toch voldoende stevig. Dat is een eeuwige queeste die gestuurd wordt door innovaties in materialen en technieken. Velgen in carbon bijvoorbeeld. Of nu ook in 3D-geprint materiaal.
HRE, een aftermarketspecialist maakt gebruik van 3D-printing om deze velgen te fabriceren. Een later smelt fijne laagjes titatiumpoeder en bouwt zo een erg complexe vorm op. Daarop volgt nog een nabehandeling.
Meteen een pak beter
Het merk had al een 3D-geprinte velg in de catalogus, maar dit nieuwe exemplaar is fors beter. Om te beginnen weegt het nog minder. Amper 7kg, tegen een ook al indrukwekkende 9kg voorheen. Maar vooral het productieproces werd verbeterd. Bij de eerste versie van deze velg was er nog zo maar eventjes 80 procent restmateriaal. Nu is dat nog amper 5 procent.
De 3D-technologie maakt ook een vormgeving mogelijk die met meer traditionele technieken niet realiseerbaar is. Ook daar maakt HRE dankbaar gebruik van. En om het allemaal netjes te presenteren werden ze gemonteerd onder een opvallende paarse Ford GT.