DeLorean DMC-12
Vleugeldeuren bij sportauto’s - akkoord. Maar de DeLorean wou eigenlijk gewoon een sportieve auto zijn. Exotisch, maar niet té. De auto flopte én werd tegelijk legendarisch. Zonder vleugeldeuren was dat niet gelukt.
1Vorige week serveerden we reeds een lijstje met 5 auto’s die eens wat anders wilden dan een conventioneel portier (link onderaan dit item). Nu voegen we er nog eens 5 aan toe.
Vleugeldeuren bij sportauto’s - akkoord. Maar de DeLorean wou eigenlijk gewoon een sportieve auto zijn. Exotisch, maar niet té. De auto flopte én werd tegelijk legendarisch. Zonder vleugeldeuren was dat niet gelukt.
1De BMW Z1 deed het weer eens helemaal anders. De deuren daarvan gaan niet omhoog, maar omlaag. Eigenlijk gaat het om halve portiertjes, want de drempel blijft best hoog. Ze schuiven weg in de deurdorpel. Je kon overigens ook gewoon met de deuren open rijden.
2De Renault Avantime is een toekomstige klassieker, daar zijn we bij Auto55 van overtuigd. En ook deze doet wat aparts met deuren. Z’n grote voordeuren hadden immers een dubbel scharnier. Daardoor gingen ze niet alleen open, maar ook wat naar voor. Kwestie van voldoende ruimte voor instap te creëren zonder al te veel plaats nodig te hebben.
3Opel had met de eerste Meriva een succesmodel in handen. De kleine monovolume was toen op z’n hoogtepunt. Een nieuwe generatie zou het moeilijker krijgen, wisten de Duitsers. En daarom probeerden ze wat aparts: tegengesteld openende deuren. Het werd niet zo’n succes .
4De Isetta was na de oorlog van levensbelang voor BMW. Het autootjes was erg minimalistisch: drie wielen, twee zitplaatsen en slechts één deur: aan de voorzijde.
5