In België wordt inmiddels al jaren, zo niet decennia, gepalaverd over zaken als een Oosterweelverbinding (nu in de voorbereidingsfase) of een overkapping van de Antwerpse ring. Infrastructuurwerken van miljarden euro’s. Of preciezer: een stuk of zes. En fier dat we daarop zijn. Grote infrastructuurwerken. Maar de vergelijking met Noorwegen kan ons 11,5 miljoen inwoners tellende land niet aan. De 5,5 miljoen Noren steken immers de spade in de grond voor een infrastructuurwerk dat althans in West-Europa in recente tijden z’n gelijke niet kent.
1100 kilometer kustsnelweg
De Noorse kust bestaat uit een schier eindeloze aaneenschakeling van fjorden en eilanden. De huidige kustweg, de E39, overbrugt er ruim 1100km van Trondheim in het noorden tot Kristiansand in het zuiden. Sneller dan 21 uur kan je er niet over doen. De route omvat talloze tunnels en bruggen, maar ook niet minder dan 7 ferrytochten.
40 miljard
Een nieuw project moet de westkust van Noorwegen nu ontsluiten. Het is het grootste infrastructuurproject in de geschiedenis van het Koninkrijk. Geschatte kostprijs: een slordige 40 miljard euro. De E39 wordt gemoderniseerd. Het doel: een snellere, betere snelweg waarop je géén ferry’s meer moet nemen.
De regering wil de overzetboten vervangen door een reeks tunnels en bruggen. Maar er is een reden dat die nog niet eerder aangelegd werden. Het terrein is extreem uitdagend. De meeste fjorden zijn te breed of te diep voor conventionele infrastructuuroplossingen.
De diepste zeetunnel
Aan het Boknafjorden komt bijvoorbeeld een tunnel die tot 390 meter onder de zeebodem zal lopen. Die tunnel met twee aparte kokers wordt zo maar eventjes 27 kilometer lang. Het wordt de diepste zeetunnel ter wereld. De Noren plannen er zelfs een heus klaverblad (zie foto hierboven) in. Allemaal ondergronds. Het werk eraan is al begonnen. Tegen 2026 zou deze eerste fase afgewerkt moeten zijn. De prijs valt al bij al nogal mee: 2 miljard. Het kan er blijkbaar een stuk efficiënter dan bij ons.
Nog maar het begin
Voor andere fjorden zijn zelfs kilometerslange tunnels geen goede oplossing. De ingenieurs stellen er andere innovatieve methodes voor. Het 5 kilometer brede Bjornafjorden krijgt wellicht een drijvende brug. Voor andere passages wordt gedacht aan hangbruggen (met onder meer de hoogste hangbrug ter wereld, een drijvende hangbrug en de grootste overspanning die ooit werd gerealiseerd met torens die zo maar eventjes 450 meter hoog moeten zijn), er wordt gedacht aan tunnels die meer dan 20 meter onder het wateroppervlak ‘drijven’, verankerd met kabels aan de grond. Er moet immers niet alleen rekening gehouden worden met verkeer op de snelweg. De scheepvaart mag er evenmin gehinderd worden en dat betekent dat er zowel boven als onder water marges van enkele tientallen meters gehouden moeten worden. Een definitieve einddatum voor het project is er niet.