De nieuwe Opel Combo is gebaseerd op de structuur die PSA opzette voor de Peugeot Partner en Citroën Berlingo. Eigenlijk is alleen de snuit en het interieur deels verschillend. De Fransen hebben ook een samenwerking met 4x4-specialist Dangel. Die gaat al een halve eeuw terug. Denk maar aan de Peugeot 504 Dangel. De techniek werd al getoond op de Rifter (de personenwagenversie van de hiervoor aangehaalde Peugeot Partner) 4x4 Concept.
Permanente of tijdelijke 4WD
Het bedrijf uit de Elzas maakt al integraal aangedreven versies van de Franse bestelwagens en het was dan ook een kleine moeite om er een te bouwen van de Combo. Die vierwielaandrijving is inmiddels al lang niet meer permanent. Je moet ze inschakelen. Daarvoor krijg je een draaiknop op het dashboard. Verzet je de positie ervan van ‘eco’ naar ‘Auto 4WD’ dan springen de achterwielen bij. Daarvoor bedient de elektronica de visco-koppeling van het centrale differentieel. Een ‘R Lock’-functie elimineert het variabele gedeelte. Dan krijgt de achteras altijd vermogen toebedeeld.
Voor gebruik in de zwaarste omstandigheden is een limited-slip differentieel verkrijgbaar op de achteras. Opel zelf noemt dat in haar communicatie een “beperkt glijdend” achterdiff. Het is allemaal nog nieuw…
Alleen met 1,5l diesel
De Combo 4x4 verhuist naar de Elzas voor de ombouw tot integraalaandrijver, maar de ophanging en stuurinrichting worden daarop al vanuit de fabriek aangepast. Standaard ligt het model 20mm hoger dan de andere gelijknamige bestellers. Maar je een met 8cm toegenomen bodemspeling is ook leverbaar. Voor de aandrijving zorgt ten allen tijde een 1,5l dieselmotor met en WLTP-verbruik van 6,8l/100km of 179g/km aan CO2-afgifte.
Goedkoop is de integraalaandrijving niet: je moet er 6.900 euro voor bijleggen.