Dat de ontluikende markt voor elektrische voertuigen zowel uitdagingen als kansen biedt, is wiedes. Tesla zal wellicht niet het enige merk zijn dat z’n doorbraak op basis van die nieuwe technologie probeert te versieren. Onder meer Rivian, inmiddels gevestigd in Detroit, gooit grote ogen. Maar ook de Britse fabrikant van huishoudelektro Dyson wil zich in de strijd mengen.
Eerste patentbeelden tonen crossover
Het bedrijf maakte deze week enkele patentbeelden wereldkundig. Daarop is een SUV voor het merk te zien. Die staat niet eens eerst op de planning. Het bedrijf kijkt al meer dan één model ver, naar een mogelijke concurrent voor de Model X van Tesla. Het eerste model wordt wellicht compacter.
De eerste auto van Dyson moet in 2021 op de markt komen. Die zal in Signapore van de band lopen in een productievestiging die in de loop van volgend jaar operationeel moet zijn. Dyson wil alles binnenshuis bouwen en dus afwijken van het traditionele productiemodel van de autosector. Die koopt immers het gros van de onderdelen, zo ongeveer alles van de transmissie tot de boordelektronica, aan bij toeleveranciers. Dyson wil echter zelf instaan voor de ontwikkeling en de bouw van onder meer de elektromotor, de accu’s, de elektronica en verwarmings- en koelsystemen.
De Britten hebben al zo’n 3 miljard euro opzij gezet voor het project. Om producttesten te kunnen uitvoeren investeerde het bedrijf al ruim 200 miljoen euro in nieuwe faciliteiten in Engeland.