Het verging conventionele berlines bij Citroën in recente tijden niet bepaald goed. De C5 verdween vorig jaar uit de catalogus. Z’n carrière werd al flink gerokken. Hij was uitgespeeld. Een opvolger kwam er niet. Z’n grotere broer, de C6, was al in 2012 verdwenen. Zeven jaar na z’n introductie. Succesvol was hij evenmin. Amper 23.384 stuks zijn ervan gebouwd.
Nodig voor de geloofwaardigheid van het merk
Maar, Citroën wil de berlines uit de hogere segmenten niet opgeven. Dat nieuws komt uit de mond van CEO Linda Jackson. Ze acht dergelijk model noodzakelijk om geloofwaardig te zijn als wereldwijde speler in de autosector. Maar, zo voegt ze eraan toe, “die hoeft niet helemaal traditioneel te zijn”.
De technische basis voor de nieuwe Citroën is al bekend. Dat wordt het EMP-onderstel. Dat wordt momenteel al gebruikt door de Opel Grandland X en de nieuwe Peugeot 508.
Gebaseerd op CXperience
Een proefballonnetje voor het design hebben we inmiddels al achter de kiezen. Inspiratie zou immers komen van de CXperience concept car. Die werd al in 2016 voorgesteld. Een productieversie is er ten vroegste in 2021.
Dat het een poos duurt eer een ontwerp voor het hogere wagensegment wordt omgezet in een productiemodel, is eigenlijk traditie bij Citroën. De C6 verscheen in 2005 ten tonele, maar had wortels naar de C6 Lignage concept car die al uit 1999 stamde. Dat Citroën een tijdje afwezig blijft in dat segment - ook daarvoor is precedent. De C6 volgde dan wel de XM op, maar diens productie werd al in 2000 gestaakt.