Eerder deze week stelde Volkswagen z’n ID.3 voor. Het eerste lid van de nieuwe elektrische familie van de voornaamste aanleiding voor het heersende antidieselsentiment. Die ‘voorstelling’ was overigens erg oppervlakkig. Geen enkele foto van de binnenkant, geen concrete specificaties, d buitenzijde is gecamoufleerd, geen concrete uitrustingslijsten en geen definitieve prijzen. Alleen enkele indicaties.
Wat krijg je eigenlijk?
Reserveren kost je 1000 euro en dan belooft Volkswagen je een goed uitgeruste auto te leveren. De eerste 30.000 stuks worden uitgevoerd in een, ahum, ‘gelimiteerde’ uitvoering. Je hebt daarin de keuze uit vier kleuren en drie varianten: 1ST, 1ST Plus en 1ST Max. De eerste krijgt grote wielen, stembesturing en navigatie. De middelste versie krijgt een andere binnen- en buitenaankleding en de topper krijgt onder meer een panoramisch glazen dak en een head-up-display.
Met gratis stroom
Volkswagen wil alleen kwijt dat de 1ST, die altijd het middelste accupakket (56kWh voor een rijbereik van 420km) onder de vloer krijgt, er zal zijn voor ‘minder dan 40.000 euro’. De Plus en Max zullen wellicht al een stuk meer kosten. Wie nu al reserveert krijgt ook 2.000kWh gratis (voor zo’n 10.000km, afhankelijk van je verbruik).
Je mag je nog bedenken
Je kan je achteraf nog bedenken trouwens - dan krijg je je 1000 euro gewoon terug. De eerste 24 uur plaatsten stonden niet minder dan 10.000 mensen met het voorschot te zwaaien. Het hadden er trouwens meer kunnen zijn, maar de computersystemen bij VW konden niet volgen.